Б. Грінченко. Оповідання «Каторжна», українська література
Хід заняття Б. Грінченко. Оповідання «Каторжна», українська література
I. Мотивація навчальної діяльності
У біблійних заповідях сказано, що на зло треба відповідати добром. Теорію «непротивлення злу насильством» висунув великий російський письменник, мислитель Лев Толстой. Таку думку підтримують багато інших людей.
Чому ж так? Ти до мене зі злом, ненавистю, а я до тебе з ласкою, прощенням. Де логіка? Мабуть, її тут шукати не слід, бо це, напевне, якийсь незбагненний закон життя. Відповідаючи злом на зло, ми породжуємо ще більше зло, підштовхуємо до помсти, провокуємо на злочин. Отже, ланцюг зла можна перервати лише добром. Так є і в ідеалі. Як інколи бувало в минулому і чи може бути в житті нинішньому, дізнаємося на уроці, познайомившись з оповіданням Б. Грінченка «Каторжна».
III. Актуалізація опорних знань
1. Робота з таблицею.
• Заповніть таблицю.
Українська література 10-х років ХХ ст.
Основні історичні події | Найяскравіші представники літератури | Літературні угруповання, альманахи | Літературні напрями й течії, тенденції |
Творча робота.
Змалюйте психологічний портрет Б. Грінченка — «робітника без одпочину».
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Складання «сюжетного ланцюжка».
(Учні під керівництвом учителя складають «сюжетний ланцюжок» оповідання Б. Грінченка «Каторжна».)
2. Обмін враженнями щодо прочитаного, словникова робота, евристична бесіда.
— Хто така «каторжна», чому героїню оповідання так називали? Яким було її становище в батьковому домі?
— Що в Докії найбільше дратувало мачуху, батька? (Що вона не плакала, не просилася.)
— Як ставилися мачушині діти до Докії, чому? А батько?
— Яку найболючішу прикрість зробила мачуха Докії? (Зрубала калину.)
— Чому на вулиці Докію не любили?
— Який вона обрала спосіб самозахисту?
— Які почуття оволоділи Докією, коли вона трохи подорослішала? (Суму, жалю.)
— Коли героїні відкрилася краса природи, довколишнього світу? Знайдіть і зачитайте ці рядки у творі. (Коли покохала.)
— Чи справжніми були почуття Семена?
— Що Докії здалося найобразливішим при намаганні з’ясувати стосунки з хлопцем? (Те, що він, як і всі, назвав її каторжною.)
— Чому дівчина кинулася гасити пожежу?
— Як поставилися люди до загибелі героїні, чому?
— Яке враження справляє оповідання?
3. Проблемні завдання та запитання
— Розкрийте чинники формування характеру головної героїні оповідання Б. Грінченка «Каторжна».
— Чи тільки інші люди були винні в формуванні такого характеру Докії? Що вона сама могла зробити для себе й чому не зробила? (Вона не робила спроби з кимось подружитися, повести себе по-іншому з батьком, зведеними сестрами й братами; замкнулася у своїй образі на світ.)
— Що підштовхнуло Докію спочатку до злочину, а потім до подвигу? (Зрада коханого, злість людей; любов до людей, до дівчинки Саньки.)
— Кого за типом характеру, умовами його формування нагадує Докія? (Чіпку з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».)
4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
• Яка основна думка оповідання?
Орієнтовні відповіді
— Життя в злобі, нелюбові приводить до злочину.
— Людина не може жити без любові, добра.
— Байдужість до страждань інших — таке ж зло.
— Багато в житті залежить не тільки від тих, хто поряд, а й від самої людини.
— Утвердження прагнення людини до любові, добра.
5. Коментар
В оповіданні «Каторжна» Б. Грінченко виявив себе як майстер психологічної прози. Він не тільки зображує зовнішні дії та вчинки людини, а й досліджує внутрішні спонукальні чинники, що зумовлюють поведінку героїні. Це дає право стверджувати, що письменник працює в руслі новітніх шукань української новелістики межи століть, користуючись кращими виражальними засобами модернізму.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Колективна робота.
• Знайдіть ключове слово для основної думки оповідання «Каторжна», яка є актуальною і в наш час.
(Гуманізм.)
VІІ. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичної контрольної роботи «Творчість І. Франка. Огляд літератури 10-х років ХХ ст. Б. Грінченко».
Б. Грінченко. Оповідання «Каторжна», українська література
Повернутися на сторінку Українська література