Українська література ренесансу і бароко. І. Вишенський, українська література
Хід заняття Українська література ренесансу і бароко. І. Вишенський, українська література
I. Мотивація навчальної діяльності
Нові часи вимагають нових пісень. Могутня європейська держава Київська Русь, розпавшись на окремі дрібні князівства, потопала в кривавих міжусобицях та чварах. Монголо-татарська орда скористалася цим і на цілих два століття перетворила наш край на руїну, пустелю. Відповідно були майже повністю знищені й надбання культури, літератури. І тільки в кінці XVI — на початку XVII ст. намітилося перше українське відродження, яке характеризувалося загостреним відчуттям національної самобутності, спогадами про золоту княжу добу, відновленням високої культури, освіти, книгописання, активними зв’язками з європейською культурою. Ось про цей складний, суперечливий і разом із тим цікавий час, який ще називають «вранішньою зорею» української літератури, й поговоримо ми на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Клоуз-тести.
• Продовжіть речення.
1) «Києво-Печерський патерик» — це…
2) У «Патерику» йдеться про…
3) Із цим твором ми знайомимося як із художнім, а не науково-історичним тому, що…
4) Прохор чорноризець відзначався тим, що…
5) Своїми чудесами, праведним життям Прохор вплинув навіть на…
6) Оповідання про Прохора чорноризця вчить…
2. Завдання учням.
• Поєднайте вирази з оповідання про Прохора чорноризця з визначенням художніх засобів.
гірким, мов полин | звертання |
світлим, чистим, солодким | метафора |
суд без милості тому, хто сам не творить милості | інверсія |
були чвари, голод сильний | порівняння |
гіркоту на солодкість радість після печалі | повтори |
ані сіл, ані житниць | епітети |
Душе! Прохоре! | антитеза |
пішла слава огорнув смуток | афоризм |
ІV. Cприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Робота зі словником літературознавчих термінів
Ренесанс, або Відродження — це історичний період розвитку країн Європи в XV-XVI ст., коли відбувався перехід від Середньовіччя до Нового часу — великих географічних відкриттів, створення мануфактур, початку друкарства, формування національних держав. Пропагуються гуманізм, інтерес до фольклору, національної мови, античності. В Україні збільшується кількість пам’яток оригінальної літератури, розвивається полемічна література, найяскравішим представником якої є Іван Вишенський.
2. Робота з повторення вивченого матеріалу.
(Учні пригадують відомості про І. Вишенського з поеми І. Франка, що вивчалася у 8-му класі.)
3. Зачитування творів І. Вишенського. («Послання до єпископів» та ін.).
4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
(Учні під керівництвом учителя визначають риси полемічної літератури за творами І. Вишенського.)
Орієнтовні відповіді
— Релігійність;
— засудження жорстокості й бездушності можновладців, їхнього нехтування приписам віри й просто людської моралі;
— захист простих трудівників;
— пробудження національної свідомості й людської гідності українців, їх прагнення до правди й волі;
— використання емоційно забарвленої лексики, гострих висловів — неологізмів, антитези та інших засобів виразності.
5. Заслуховування повідомлень
(Учні розповідають про православні братства, Острозьку та Києво-Могилянську академії, першодрукарів Святополка Фіоля, Франциска Скорини, Івана Федорова та їхню роль у розвитку української культури (використовуються підручник та додаткові матеріали).)
6. Перегляд ілюстративних матеріалів.
7. Робота зі словником літературознавчих термінів.
Бароко — стиль у європейському мистецтві, якому властива декоративна пишність, вигадливість і мальовничість форм, контрастність світла і тіні. Серед засобів мистецтва центральне місце посідає метафора, порівняння, алегорії. Разом з тим стиль бароко звертався до живої деталі, чуттєвої конкретності та до індивідуалізації.
8. Складання опорного конспекту «Жанри бароко».
Жанри бароко
— Полемічна література (твори І. Вишенського).
— «Низькі» комедійно-гумористичні жанри (шкільна драма, «різдвяні» й «великодні» вірші-травестії).
— «Середні» й «вищі» жанри — риторична проза (Клірик Острозький, Мелетій Смотрицький, Кирило Транквіліон-Став-ровецький).
— Епіграмна поезія (Лазар Баранович, Климентій Зиновіїв, Іван Величковський).
— Ораторська проза (проповіді Івана Галятовського, Дмитра Туптала, Стефана Дворського).
— Емблематична література (Григорій Сковорода в прозових діалогах унаочнював абстрактні поняття та ідеї).
— Історико-мемуарна проза (деяка «театральність», риторичність опису в «Літописі» Самійла Величка, «Історії русів»).
— Пісенна барокова лірика («етикетна» панегірична поезія на честь титулованих осіб, світська лірика (елегія, пісня)).
9. Коментар-підсумок
Як бачимо, досить складна й насичена подіями епоха ренесансу й бароко сприяли розвитку оригінальної української літератури: з’явилися нові жанри, теми й мотиви, художньо-виражальні засоби. Літературні твори в стилі бароко мали сильне релігійне забарвлення. Їх творці прагнули справити враження, зворушити й схвилювати, часто навіть за рахунок чудернацького, незвичайного в змісті й навіть формі («фігурні вірші»).
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Завдання учням.
• Знайдіть спільне.
Відповідь: перші друковані книги в Україні.
Відповідь: меценати, що сприяли розвитку освіти, навчальних закладів.
VI. Підбиття підсумків
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
• Продовжіть речення: «Мене вразило…»
«Я зрозумів (зрозуміла), що…»
«Література ренесансу й бароко цікава тим, що…»
VII. Домашнє завдання
Опрацювати тему за підручником, скласти план; підібрати цікаві факти з історії та культури, літератури; вміти розповідати про Івана Вишенського та його твори.
Українська література ренесансу і бароко. І. Вишенський, українська література
Повернутися на сторінку Українська література