Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Максима та Мирослави із твору Івана Франка «Захар Беркут», українська література
Героями моїх творів майже ніколи не бувають люди темні і безпомічні, а коли ті твори будять симпатію до них у читачів, то певно не за їх терпіння, а за їх життєву енергію, розум і чуття, яке вони проявляють у життєвій боротьбі.
Іван Франко
Хід уроку Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Максима та Мирослави із твору Івана Франка «Захар Беркут», українська література
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
— Сьогодні ми з вами розглянемо образи Мирослави та Максима, порівняємо їх, визначимо їхні життєві пріоритети, а також спробуємо аргументувати проблему вибору людини у вирішальній ситуації з точки зору героїв твору.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Літературний диктант
На кожне питання дати відповідь «так» чи «ні».
1. У монгольському таборі були крики й паніка, хоча вода доходила нападникам ледве до кісточок. (Так)
2. Бурунда лагідно, по-батьківськи умовляв своїх воїнів не лякатися, зачекати ще трохи, поки знайдеться вихід. (Ні)
3. Захар Беркут сам вирішував долю свого сина. (Так)
4. Тугар Вовк, побачивши в долині воду, подумав, що це звичайна в горах повінь. (Так)
5. Бурунда відпустив Максима Беркута, коли той показав йому прохід. (Ні)
6. Бурунда, побачивши ворогів, аж зубами заскреготав і за зброю вхопився, але його гнів був даремний. (Так)
7. Монголи видерлися на крутий уступ гори, звідки прогнали тухольців отруєними стрілами. (Ні)
8. Незважаючи на величезні хвилі повені, монголи дотримували військового порядку, весь час відстрілювались. (Ні)
9. Ті монголи, що стояли на високій купі каміння, допомагали тим, що у воді, рятували їх. (Ні)
10. Тугар Вовк врятував Максима від Бурунди. (Так)
11. Максим Беркут загинув у боротьбі з Бурундою. (Ні)
12. Останнє віщування старого Захара Беркута збулося дослівно. (Так)
IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Міні-диспут «Проблема вибору людини у вирішальній ситуації»
Аргументуйте проблему вибору людини у вирішальній ситуації з точки зору:
Захара Беркута | |
Смерть Максима | Безпека громади |
Максима | |
Чесна смерть | Зрада заради життя |
Тугара Вовка | |
Безмежна влада за рахунок зради | Любов дочки, повага громади |
2. Робота в групах.
Характеристика образів Максима та Мирослави за опорними питаннями
1-ша група
- Хто такий Максим? Коли вперше ви зустрічаєтеся з ним у творі?
- Як тухольці ставилися до Максима?
- Де познайомилися Максим і Мирослава?
- Яким чином Максим опинився у ворожому таборі?
- Чи можна молодого Беркута вважати зрадником?
- Чи буде Максим продовжувати справу батька?
2-га група
- Хто виховував дочку боярина? Як це вплинуло на її характер, поведінку?
- Як Мирослава поводилася під час полювання?
- Через що дочка не розуміла свого батька? Як вона сприймала його зраду?
- Чому Мирослава відстоювала інтереси тухольців?
- Як Захар Беркут ставився до Мирослави?
- Як Мирослава допомагала тухольцям боротися з монголами?
3. Колективне складання порівняльної характеристики Максима, і Мирослави
Спільні риси
Максим і Мирослава — сміливі й мужні.
Волелюбні, розуміють справедливість порядків, установлених тухольцями.
Виявляють військове вміння. Патріотичні.
Готові віддати життя за щастя народу.
Відмінні риси
Різні умови виховання по-різному впливають на їхні характери.
Син вождя тухольської громади Максим не згоден нажодні поступки, коли йдеться про щастя народу.
Дочка боярина Мирослава ладна відмовитися від справедливої кари ворогові, аби зберегти життя коханому.
Максим твердий і непохитний. Мирослава слабкіша, іноді вагається.
Максим перш за все свідомий свого обов’язку перед народом.
Мирослава насамперед думає про свого нареченого.
4. Інтерактивна технологія «Мікрофон»
Учні стисло висловлюють власні думки, відповідаючи на питання:
- Який ідеал втілив І. Франко в образі Максима?
- Чому, за твердженням літературознавців, образ Мирослави трагічний?
- Такі люди, як Максим та Мирослава…
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів Максима та Мирослави із твору Івана Франка «Захар Беркут», українська література
Повернутися на сторінку Українська література