Тема: «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу. Шкільні твори, статті, розробки уроків, контрольні роботи, українська література. Олександр Довженко, шкільна програма

Тема: «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу. Шкільні твори, статті, розробки уроків, контрольні роботи, українська література. Олександр Довженко, шкільна програма

Мета: Опрацювати вершинний твір О. Довженка; виховувати любов до рідного краю, національну гідність і свідомість; розвивати творчу уяву і здатність оптимістично сприймати навколишній світ; через систему образів визначити проблеми, які порушує автор у своїй кіноповісті

Епіграф: «У цьому оповіданні я якось напівсвідомо, себто цілковито органічно, заступився за народ свій, що несе тяжкі втрати на війні. Кому ж, як не мені, сказати було слово на захист, коли отака велика загроза нависла над нещасною моєю землею?»
О. Довженко

(На фоні музики звучать рядки поезії)

На сході обрій холодно синів,
Тремтіли квіти, од роси промоклі
Зорю, що йшла, мов юнка, між кущів,
Обмацали нападників біноклі
І прикордонних руки до квіток
Протяг, щоб їх теплом своїм зігріти
Замовк німецький біля танків крок —
Сховалися за люками бандити
Сіяла даль у чарах тишини
Уся земля, здавалось, ніжно снила
Хто знав, що вже од миру до війни
Лиш п’ять хвилин нам доля залишила

Tiєї пам’ятної червневої пори, як і завжди, догорав рожевий світанок в обіймах спраглої ночі, пив теплу росу із трав та замріяно слухав останні звуки гармошки в сільському клубі. Тут випускники 1941 року танцювали свій останній шкільний вальс і не знали…(Показ фрагментів з документального фільму про Велику Вітчизняну війну)
Жорстоким випробовуванням для нашого народу стала Друга світова війна, найтяжча з усіх воєн, які знає історія людства. Йшлося про життя чи смерть народів колишнього СРСР. І вони одностайно ставали на захист рідної землі.
Активну участь у цій боротьбі взяли поети, прозаїки, драматурги, художники, композитори, артисти України.
Багато українських митців воювали в діючій армії, партизанських загонах, чинили опір в антифашистському підпіллі.
Вони боролися з фашистами не тільки зброєю, а й силою свого таланту, силою слова, яке згуртовувало людей, підносило бойовий дух бійців, зміцнювало єдність і дружбу народів, вселяло впевненість у перемозі.
Не був осторонь свого народу і Довженко.

— Пригадайте роки життя поета періоду Великої Вітчизняної війни.
(Війну Олександр Петрович провів на фронті й у прифронтовій смузі: спершу у резерві політуправління Південно-Західного фронту інструктором-літератором газети «Червона Україна», потім спеціальним кореспондентом редакції газети «Известия» у визволених від фашистських окупантів районах України.
З перших днів війни з’явилися пристрасні публіцистичні статті й політичні памфлети Довженка, пройняті нездоланною вірою в перемогу нашого народу. Вже одні назви виражають їх основний зміст «До зброї», «Душа народна нездоланна», «Я бачу перемогу».
Дійсно, коли гортаєш записні книжки письменника воєнного періоду, вражає глибина думки і осмислення баченого і пережитого. Тут і розповідь бувалих воїнів, спогади партизанів, враження письменника від поля битви. Все це мало бути втілене в літературні образи, в художні полотна,
В одному записі щоденника читаемо: «Книги і фільми про нашу правду, про наш народ мусять тріщати од жаху, страждань, гніву і нечуваної сили молодого духу».
У листі до дружини від 4-го червня 1942 року він писав: «Я буду писати про страждання, і героїзм, і трагедію свого народу».
Сьогодні ми будемо говорити про кіноповість «Україна в огні», яка в життєвій і творчій біографії О. Довженка посідає особливе місце.
Отже, темою нашого уроку є продовження вивчення творчості О. П. Довженка, і зокрема вершинного твору всієї його творчості — «Україна в огні». Але метою є не тільки ознайомлення з цим прекрасним твором, а й через систему образів визначити ті проблеми, які порушує автор у своїй кіноповісті,
«Україна в огні» написана в час, коли українські міста і села палали в пожежах і перетворювались на руїни. Основою кіноповісті стала однойменна стаття, написана в 1942 році, яку згодом письменник розширив як кіноповість і читав друзям на фронті.

Домашнім завданням було прочитати твір і опрацювати в групах ті питання, які і складатимуть план нашого уроку:
1. Історія та після історія.
2. Образ України.
3. Жіночі образи.
4. Запорожці.
5. Лиманчук та «єже з ним».
6. Ворожа сила.
7. Засоби художньої виразності.
Колективна робота над першим пунктом плану.
Микита Хрущов, який приятелював з О. Довженком, отримав нагоду з уст автора почути вголос ще й рукописні частини, дуже хвалив їх і радив писати ще гостріше, адже сила в цього твору в його величній правдивості.
Хрущову настільки сподобалась «Україна в огні», що влітку 1943 року, коли в прифронтову смугу з виступами приїхали відомі письменники й актори, він запросив Довженка прочитати присутнім свій твір.
Тоді ж то у Довженка і викрали «Україну в огні». Автор дуже побивався, тому що був упевнений, що це зробили заздрісники, які негайно спалили рукопис, Та виявилось, що «Україну в огні» викрадали не для знищення, а для того, щоб цей твір як доказ компромату проти Довженка піднести самому Сталіну.
Ще Довженко по пам’яті відновлював рукопис, ще журнал «Смена» друкував уривки з «України в огні», а вже ширилися чутки, що рукопис прочитав вождь і дуже невдоволений цим твором.
Пізніше літературознавці, слідом за Довженком, називатимуть «кремлівським розп’яттям кінорежисера» те, що відбулося 31 січня 1944 року в присутності членів політбюро, митців-блюдолизів, серед яких першу скрипку грав режисер Чіаурелі, і кілька українських письменників,
Сталін особисто виголошував доповідь «Про антиленінські помилки й націоналістичні перекручення в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні».
Тон виступаючого і його звинувачення митцю не залишали сумніву, що Сталін виголошує смертний вирок Довженкові.
На щастя, все закінчилося тим, що Довженка вивели з усіх мислимих комісій, усунули від можливості займати посаду, гідну цієї людини, абсолютно перекрили шлях на Україну і почали вимагати переписати «Україну в огні», обов’язково ввівши у твір образ Сталіна, як натхненника перемоги радянського народу над фашистами, але Довженко так і не погодився переписати повість.
Довженко не став на коліна, не благав прощення ні на тому засіданні-судилищі, ні пізніше. Де ж брав він сили для боротьби проти сатанинської сталінської системи?
У свого народу, його знівеченій і окраденій, але живій і чесній душі,
У щирому зверненні до генсека Довженко писав: «Товаришу Сталін, коли б ви були навіть богом, я й тоді не повірив би вам, що я націоналіст, якого треба плямувати і треба тримати у чорному тілі. Невже любов до свого народу є націоналізмом? Чи націоналізм у невмінні художника стримати сльози, коли народу боляче?»
«Україна в огні» надовго залишалася забороненим твором. Уже готова до виходу у світ 1943 року, вона була порізана у московській друкарні. Не допускали її до читача і довгі роки після смерті Довженка. Вперше кіноповість побачила світ 1990 року, а найповніша публікація з’явилась у 1995 році. Фільм взагалі не вийшов на екрани (досі єдиний примірник його знаходиться в архівах московського держфільмфонду).
— І ось сьогодні вона перед вами — кіноповість «Україна в огні»
О. Довженка, яка змогла пробити стіни заборони і виринути із забуття.
— Про що ж цей твір, (Це художній кінолітопис про найтрагічніший період війни, коли наші війська змушені були тимчасово покинути рідні землі, про чорні дні окупації, про партизанську боротьбу).
«Кров нашого народу кричить і вимагає світового екрану. Хай дивиться світ, як умирають за нього наші люди. Хай плаче над умираючими партизанами, селянами, дітьми, жінками. Хай ненавидить презренну кров ворога-вішателя, вбивці».
Що ми ще можемо сказати про цей твір?
(Кіноповість історична, гостропроблемна, сповнена глибокого філософського змісту, пройнята гуманізмом, символічністю).
Дійсно, все, що ви перерахували, притаманне цій кіноповісті. Але хотілося б зупинитися саме на символіці цього твору.
Вже назва кіноповісті є першим кроком до усвідомлення смислів, проблем.

1. Кіноповість Олександра Довженка «Україна в огні». Відповідно до граматичних норм українського правопису можна було написати «Україна у вогні», адже загальновживаною нормою другого слова є форма « вогонь».
Довженко, вживаючи «огонь», схиляє до сприйняття священного огню, а не звичайного — вогню. Очищувальний, священний огонь — це межа між життям і смертю, стан очищення, щоб відродитися знову, це випробування, в якому висвітлюється усе справжнє і все тлінне, пересічне, тимчасове. І тут будуть доречними слова Ліни Костенко: «Фенікс вилітає з попелу. Зі сміття він ще ніколи не вилітав», (звернути увагу і на прометеїзм в літературі).

2. Прізвище головних героїв — Запорожці, і назва села — Тополівка, і п’ять синів, як п’ять пальців руки (пригадати роман Ю.Яновського «Вершники»).
Не випадково кіноповість розпочинається експозицію, де зібралася вся родина, щоб величати матір. Ця своєрідна сімейна ідилія є конкретним і водночас образним втіленням людського буття, того, як повинна жити людина. Для чого вона покликана у світ, яке її призначення.
Мати, якраз мати, від якої залежить майбутнє роду, народу, людства, заповідає своїм дітям «виповнити свою місію перед миром», людьми і країною, наставляє на труд, працю на землі, злагоду. (зачитати уривок з твору 17—18 сторінка).
Робота учнів за планом уроку по групах: образ України, жіночі і чоловічі образи, ворожа сила і пристосуванці, засоби художньої виразності.
Заключний акорд кіноповісті: у сплюндрованій ворогом рідній Тополівці знов зібралися Запорожці, незважаючи на всі трагічні обставини, пройняті світлою думкою, що козацькому роду нема переводу.
(зачитати цитату з кінцівки твору стор. 102. Звучить пісня про маму — берегиню роду).
Не повернувся до нас Довженко живим, не повернувся й мертвим, хоч і залишив заповіт поховати його на Україні. Повернувся він лише своїм безсмертним доробком, фільмами, непоставленими кіноповістями, п’єсами, оповіданнями, щоденником.
Повернувся як художник-мислитель, громадянин, полум’яний патріот шевченківського гарту.

Давайте спробуємо підвести підсумки сказаного і почутого і визначимо головні проблеми, які порушує Довженко у своїй кіноповісті «Україна в огні».
— Проблема національної самосвідомості людини і народу.
— Показ трагедійності тогочасних подій («Україна в огні» — кіноповість трагедія)
— Життя простої людини на війні і в тилу, проблема цінності загальнолюдських ідеалів, які Довженко обстоює через зображення конкретних характерів.

Завдання додому:
1. Законспектувати статтю підручника «Україна в огні»
2. Виписати найяскравіші цитати для характеристики образів Лавріна Запорожця, Микити Заброди, Олесі Запорожець, Христі Хутірної
3. Скласти тести за кіноповістю «Україна в огні».
4. Написати твір-роздум на тему «Актуальність кіноповісті О. Довженка. «Україна в огні». Почуття і роздуми викликані даним твором».

Тема: «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу. Шкільні твори, статті, розробки уроків, контрольні роботи, українська література. Олександр Довженко, шкільна програма

Повернутися на сторінку Українська література

Повернутись на сторінку Олександр Довженко

Вас можуть зацікавити:

1. Автобіографічний характер твору О. Довженка «Зачарована Десна»

2. Вплив давніх язичницьких вірувань на світогляд українського народу (за кіноповістю О. Довженка «Зачарована Десна»)

3. О. Довженко — кіномитець

4. «Щоденник» О. Довженка — документ епохи

5. Трагічність долі митця (за творами О. Довженка «Автобіографія», «Щоденник»)

6. Чи можна вважати вчинок Івана Карналюка подвигом? (за оповіданням О. Довженка «Воля до життя»). Характеристика образу

7. Краса людини і природи у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна». Аналіз твору

8. Краса людини і природи у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

9. Краса людини і природи у кіноповісті «Зачарована Десна» О. Довженка

10. Моральна краса і духовна велич людини в кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна»

11. Олександр Довженко про причини й перебіг другої світової війни («Щоденник»)

12. Наодинці зі «Щоденником» Олександра Петровича Довженка

13. Засудження війни у кіноповісті Олександра Довженка «Україна в огні». Аналіз твору

14. Що з дівочою гідністю? (за творами О. Довженка «Україна в огні» О. Гончара «Собор», І. Багряного «Тигролови»)

15. Родинні традиції й виховання в сім’ї очима українських митців (О. Довженко, О. Коломієць, М. Рильський, І. Багряний та ін.)

16. Олександр Довженко: трагізм творчої долі

17. Моє ставлення до Олександра Довженка, людини і митця

18. Олександр Довженко — кінорежисер

19. Краса людини та природи у кіноповісті «Зачарована Десна» Олександра Довженка

20. Чарівний світ дитинства у «Зачарованій Десні» О. Довженка

21. Сила народного духу в повісті О. Довженка «Україна в огні». Аналіз твору

22. О. Довженко — «творець мистецтва так сильно національного, що аж вселюдського»

23. «Україна в огні» О. Довженка — страшні сторінки історії. Аналіз твору

24. Чарівний світ рідної землі (за повістю О. Довженка «Зачарована Десна»)

25. Моральна краса і духовна велич людини у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

26. Моральна краса і духовна велич людини у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна». Аналіз твору

27. Засудження війни у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

28. Моральна краса і духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна». Аналіз твору

29. Аналіз кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

30. Моpальна кpаса і духовна велич людини в кіноповісті Олександpа Довженка «Зачаpована Десна»

31. Моральна краса і духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна». Аналіз твору

32. Тема війни у творчості Олександра Довженка

33. «Зачарована Десна» як сповідь душі Олександра Довженка

34. Психологія дитини у кіноповісті «Зачарована Десна»

35. Образ рідного краю в кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

36. Зображення війни в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

37. Кіноповість О. Довженка «Україна в огні»: доля народу крізь призму авторського бачення й оцінки

38. Доля народу у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

39. Твір О. Довженко «Зачарована Десна» — гімн красі й духовній насназі людини

40. «Зачарована Десна» О. Довженко — гімн красі й духовній насназі людини

41. Духовна краса українського народу в повісті О. Довженко «Зачарована Десна»

42. Тема єднання людини з природою у кіноповісті О. Довженко «Зачарована Десна»

43. Тема єднання людини з природою у кіноповісті О. Довженко «Зачарована Десна». Аналіз твору

44. Єднання людини з природою у кіноповісті О. Довженко «Зачарована Десна»

45. Образ оповідача в автобіографічній повісті «Зачарована Десна» О. Довженко

46. Образ оповідача в автобіографічній повісті «Зачарована Десна» О. Довженко. Характеристика образу

47. «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу

48. «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу. Аналіз твору

49. «Щоденник» О. Довженко — документ доби

50. «Щоденник» О. Довженко — документ доби. Аналіз твору

51. Світ уявлень і вражень малого Сашка (за фрагментами повісті Довженка «Зачарована Десна»)

52. «Україна в огні» О. Довженка і неприхована правда війни

53. Моральна краса і духовна велич людини у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

54. Сповідь душі митця у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

55. Природа у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

56. Засудження війни у кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

57. Моє ставлення до образу Олесі з кіноповісті О. Довженка «Україна в огні». Характеристика образу

58. Трагедійний образ України в кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

59. Художня майстерність кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

60. «Щоденник» О. Довженка — вражаючий документ трагічної доби

61. Образ автора у «Щоденнику»

62. Образ рідного краю в кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»

63. Відповідальність митця перед майбутнім (за творчістю Олеся Гончара та Олександра Довженка)

64. Людська праця й людина (за творами Олеся Гончара «Кресафт», «Соняшники», Юрія Мушкетика «Суд», Олександра Довженка «Щоденник», «Україна вогні»)

65. Конспект уроку за уривками з кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна» 6 клас

66. Світ дитинства у «Зачарованій Десні» О. Довженка. 6 клас

67. Філософське осмислення краси природи і людини в кінопоемі О. Довженка «Зачарована Десна»

68. Аспектний аналіз кіноповісті О. Довженка «Україна в огні»

69. Елементи народознавства у творі О. Довженка «Зачарована Десна»

70. Правда про народ і його лихо

71. Олександр Довженко. «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу в Другій світовій війні

72. «Україна в огні» — твір про трагедію українського народу

73. Олександр Довженко. Тестові завдання. І варіант

74. Олександр Довженко. Тестові завдання. ІІ варіант

75. О. Довженка. «Зачарована Десна». Тестові завдання

76. Олександр Довженко. Кіноповість «Зачарована Десна». Літературний диктант

77. Олександр Довженко. Кіноповість «Зачарована Десна». Дидактична гра «Блеф-клуб»

78. Тематичне оцінювання. 7 клас. Творчість О. Довженка, М. Стельмаха.

79. Тематичне оцінювання. Творчість О. Довженка

80. Тематичне оцінювання. О. Довженко. «Україна в огні». І варіант

81. Тематичне оцінювання. О. Довженко. «Україна в огні». ІІ варіант

82. Тематичне оцінювання. Олександр Довженко. «Зачарована Десна». «Україна в огні» (І варіант)

83. Тематичне оцінювання. Олександр Довженко. «Зачарована Десна». «Україна в огні» (ІІ варіант)

84. Літературний диктант за змістом кіноповісті «Зачарована Десна» О. Довженка

85. Тестові завдання. О. Довженко. «Зачарована Десна»

 

Комментарии закрыты.