Підсумкові контрольні роботи для державної підсумкової атестації (ДПА) з української літератури. 9 клас. 2015. Тестові завдання з відповідями. ВАРІАНТ 2

    Підсумкові контрольні роботи для державної підсумкової атестації (ДПА) з української літератури. 9 клас. 2015. Тестові завдання з відповідями. ВАРІАНТ 2

    Варіант 2

    Завдання 1-16 мають по чотири варіанти вщповщей, з яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь і позначте її.

    1. Мотивом нерозділеного, нещасливого кохання пройнята пісня
    А «За городом качки пливуть»
    Б «Лугом іду, коня веду»
    В «Місяць на небі, зіроньки сяють»
    Г «Гиля, гиля, сиві гуси»

    2. Укажіть ознаку пісень про кохання, яка характерна для цих рядків
    А я візьму кріслечко,
    Сяду край віконця.
    Я ще й очі не зімкнула,
    А вже сходить сонце…

    А гіперболізація душевної драми
    Б сентиментальність, надмірна чутливість героїв
    В романтичний характер зображення дійсності, якому властиві ідеалізація почуттів ліричного героя
    Г ніжність, долання перешкод до щастя закоханих

    3. Жорстоке ставлення шляхтичів до українців оспівано в баладі
    А «Ой летіла стріла»
    Б «Бондарівна»
    В «Ой на горі вогонь горить»
    Г «Козака несуть»

    4. В основі поділу книг Біблії на Старий та Новий Заповіти лежить
    А різне ставлення авторів Біблії до християнства
    Б належність авторів Біблії до різних соціальних прошарків
    В народження Ісуса Христа на землі
    Г боротьба добра і зла

    5. Літописи належать до літератури
    А перекладної світської
    Б перекладної церковної
    В оригінальної
    Г агіографічної

    6. Апостол (1574), «Буквар» (1574), Острозька Біблія (1581) є першими
    А найдавнішими пам’ятками світської літератури Київської Русі
    Б друкованими на українських землях книгами, виданими І. Федоровим
    В рукописними книгами, створеними тогочасною українською мовою
    Г підручниками, надрукованими коштом православних братств

    7. Український романтизм сформувався у
    А 70-х роках XVIII ст.
    Б 50-60-х роках XVIII ст.
    В 20-40-х роках XIX ст.
    Г 60-х роках XIX ст.

    8. Вислови «З очей аж іскри полетіли», «І носа хоч кому утруть», «Чмелів довгенько… слухав, / Оскому щоб з зубів зігнать» є
    А фольклорними порівняннями
    Б фольклорними фразеологізмами
    В метафорами
    Г народними прислів’ями

    9. На вірну смерть заради «общого добра» в «Енеїді» йде
    А Низ
    Б Евріал
    В Еней
    Г Турн

    10. П’єса Івана Котляревського «Наталка Полтавка» розпочинається піснею
    А «Ой я дівчина Наталка»
    Б «Всякому городу нрав і права»
    В «Ой під вишнею, під черешнею»
    Г «Віють вітри, віють буйні»

    11. «Маруся» є повістю
    А романтичною
    Б сентиментальною
    В соціально-побутовою
    Г сентиментально-реалістичною

    12. Слова «Смутний та невеселий сидів…», «Смутна та невесела убиралася…», якими починається кожен розділ твору Г. Квітки-Основ’яненка, є
    А анафорою
    Б ліричним відступом
    В епіфорою
    Г каламбуром

    13. Народився в селі Сорочинці Полтавської губернії, спостерігав за ярмарками, слухав розповіді старих людей, казки, анекдоти. Навчався в Ніжинській гімназії вищих наук, де завідував учнівською бібліотекою, захопився живописом і театром, цікавився усною народною творчістю та писав літературні твори в різних жанрах
    А Маркіян Шашкевич
    Б Микола Гоголь
    В Григорій Квітка-Основ’яненко
    Г Євген Гребінка

    14. Тарас Шевченко був учасником організації
    А «Руська трійця»
    Б Братство тарасівців
    В Кирило-Мефодіївське товариство
    Г Південне товариство декабристів

    15. У романі Пантелеймона Куліша «Чорна рада» змальовано події
    А 1654 р.
    Б 1650 р.
    В 1663 р.
    Г 1659 р.

    16. Справжнє прізвище Марка Вовчка
    А Микола Гоголь
    Б Марія Вілінська
    В Костянтина Малицька
    Г Марко Кропивницький

    Завдання 17-20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

    17. Установіть відповідність між творами та жанрами, до яких вони належать

    1 байкаА «Володимир»
    2 житійне оповіданняБ «Бджола і Шершень»
    3 легендаВ «Про Прохора-чорноризця…»
    4 шкільна драмаГ «Про Вавилонську вежу»
    Д «Вбогий жайворонок»

    Відповідь:
    1—Б
    2—В
    3—Г
    4—А

    18. Установіть відповідність між уривками та творами Тараса Шевченка, з яких їх узято

    1 «Якби ви вчились так, як треба, / То й мудрість би була своя»А «До Основ’яненка»
    2 «Світе тихий, краю милий, / Моя Україно, / За що тебе сплюндровано…?»Б «Кавказ»
    3 «Ви любите на братові / Шкуру, а не душу!»В «Розрита могила»
    4 «Наша дума, наша пісня / Не вмре, не загине…»Г «Причинна»
    Д «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»

    Відповідь:
    1—Д
    2—В
    3—Б
    4—А

    19. Установіть відповідність між героями творів та жанрами, до яких ці твори належать

    1 ПрометейА повість
    2 Кирило ТурБ роман
    3 Бджола, ШершеньВ поема
    4 Прохор-чорноризецьГ байка
    Д житійне оповідання

    Відповідь:
    1—В
    2—Б
    3—Г
    4—Д

    20. Установіть відповідність

    1 «Повість минулих літ»А бароко
    2 «Літопис Григорія Грабянки»Б монументалізм
    3 «Маруся»В орнаменталізм
    4 «Максим Тримач»Г сентименталізм
    Д романтизм

    Відповідь:
    1—Б
    2—А
    3—Г
    4—Д 

    У завданнях 21-24 запишіть відповідь словом, словосполученням чи реченням.

    21. Твір «Енеїда» за жанром —
    Відповідь:
    епічна бурлескно-травестійна поема.

    22. Мотив дороги використано у композиції твору (записати автора і назву твору)
    Відповідь: 
    П. Куліша «Чорна рада».

    23. Сучасну українську літературу збагатили зразками візуальної поезії (записати не менше трьох прізвищ письменників)
    Відповідь: 
    А. Мойсієнко, В. Женченко, М. Мірошниченко

    24. Першим твором нової української літератури вважають
    Відповідь:
    «Енеїду» І. Котляревського

    Завдання 25 потребує розлогої відповіді на запитання.

    25. Які моральні цінності оспівано в українських родинно-побутових піснях?

    Відповідь:

    Широкий і багатогранний світ моральних принципів і почуттів людини розгортається в родинно-побутовій пісенності українського народу.

    Родинно-побутові пісні — це ліричні твори, у яких відображені почуття, переживання, думки людини, пов’язані з її особистим життям, подіями в сім’ї, родинними стосунками. За тематикою їх поділяють на три групи: пісні про кохання; пісні про сімейне життя (родинні стосунки), пісні про трагічні сімейні обставини (вдовині, сирітські). Є ще одна група пісень, які всі родинно-побутові проблеми висвітлюють гумористично, — це жартівливі пісні.

    Пісні про кохання посідають центральне місце в українській народній поезії. Вони відображають людські почуття (від ніжної прихильності до ненависті), відтворюють ставлення до закоханих їхніх батьків та інших людей. У цих піснях постає кохання — вірне чи зрадливе, взаємне чи нерозділене, щасливе чи нещасне. Поетику пісень про кохання вирізняє романтичний характер зображення дійсності, ідеалізація почуттів, як, наприклад, у пісні «Цвіте терен»:

    А я візьму кріселечко,
    Сяду край віконця.
    Я ще очі не зімкнула,
    А вже сходить сонце.

    З художньо-поетичних засобів у піснях про кохання найчастіше використовуються епітети (біле личко, ясні очі, уста малинові); порівняння (чорні очка, як терен); паралелізми (не всі тії та й сади цвітуть, що весною розпускаються; не всі тії добираються, котрі любляться та й кохаються).

    Народ високо підносить такі моральні цінності, як вірність у коханні, обов’язковість збереження цноги до шлюбу, важливість батьківського й материнського благословення на одруження, необхідність для дівчини подбати про свій посаг, а для хлопця — про достаток майбутньої сім’ї.

    Пісні про сімейне життя охоплюють родинні стосунки, сімейні конфлікти, побут тощо. Найпоширеніша тема — нелегка жіноча доля. Недоброзичливе ставлення свекрухи, жорстокість чоловіка, його пияцтво — проблеми, що постають перед дівчиною, яка виходить заміж. Іван Франко називав такі пісні «жіночими невольничими псалмами».

    Пісні про трагічні сімейні обставини пов’язані із втратою членів сім’ї. Це насамперед сирітські пісні, у яких український народ оплакував нелегку долю сироти:

    Та немає гірш нікому,
    Як тій сиротині,
    Що ніхто не пригорне
    При лихій годині.

    У цих піснях часто постає образ билини в полі, яку вітер ламає; тоненької очеретини, що гнеться від життєвої бурі. Пестливі слова «матусенька», «батенько». «горенько» вживаються з метою викликати у слухачів співчуття. Такою ж образною структурою характеризуються і вдовині пісні, у яких змальовується важка доля жінки, що залишилась без чоловіка.

    Традиційно до сиріт і влів ставились в Україні зі співчуттям, тому й у родинно-побутових піснях відображені такі високі моральні цінності, як обов’язок кожного, особливо односельців, ділитися із сиротами і вдовами частиною свого добра, допомагати їм у щоденних клопотах.

    Весела вдача українців, які вміють з гумором сприймати несподівані повороти долі, відображена у жартівливих піснях. У таких піснях згадуються невдале залицяння хлопця до дівчини, залицяння самих дівчат до хлопців тощо, горе-женнхи й безчесні дівчата. У них маємо химерні ситуації, вигадливі «сюжети», неправдоподібні сполуки. Відомими жартівливими піснями с «Із сиром пироги…», «Дівка в сінях стояла…», «Кину кужіль на полицю…», «Послала мене мати…», «Бодай ся коїут знудив…» та чимало інших.

    Отже, родинно-побутова пісенність відображає моральні цінності й почуття людини, які в основному сформувалися під впливом традиційних уявлень про добро і зло у стосунках між членами родини та громадою.

    Підсумкові контрольні роботи для державної підсумкової атестації (ДПА) з української літератури. 9 клас. 2015. Тестові завдання з відповідями. ВАРІАНТ 2

    Повернутися на сторінку Підсумкові контрольні роботи для державної підсумкової атестації (ДПА) з української літератури. 9 клас. 2015. Тестові завдання.

    Комментарии закрыты.