Твір на тему:
    Гуманний зміст і мораль у байках П. Гулака-Артемовського.

    Шкільні твори, розробки уроків, контрольні роботи, українська література. Петро Гулак-Артемовський, шкільна програма

    Твір на тему:  Гуманний зміст і мораль у байках П. Гулака-Артемовського. Шкільні твори, розробки уроків, контрольні роботи, українська література. Петро Гулак-Артемовський, шкільна програма

    У житті Петра Гулака-Артемовського був період, коли йому довелося працювати вчителем у поміщицьких родинах. І хоча він не був кріпаком, не залежав повністю від панів, все ж таки займав становище слуг, і тому йому не раз доводилося вислуховувати догани панів за кожну пляму в зошитах своїх учнів, за кожну помилку, за кожну недбало написану літеру. А яку кричущу несправедливість, яку нелюдську жорстокість поміщиків не раз доводилося спостерігати молодому вчителеві по відношенню до кріпаків!
    Ні Гулак-Артемовський, ні кріпаки, ні мільйони інших поневолених не могли нічого заподіяти панам, бо за ними стояв самодержавний режим, сам цар і численна армія. І коли знаходилися ті, хто закликав до боротьби з кріпосницьким ладом, ті, у кого вистачало сміливості повстати проти своїх гнобителів, — їх переслідували й тяжко карали. Але вільну думку неможливо задушити, як не можна знищити одвічне прагнення людей до правди і свободи.
    Несправедливість навколишньої дійсності не давала спокою і Гулаку-Артемовському. Жорстокість, безмежна сваволя панів викликали протест у його душі. Але висловлювати свої думки прямо було дуже небезпечно. Тому молодий письменник вдався до жанру байки. Так, у своєму творі «Дві пташки в клітці» він висловив думку, що свобода дорожча і миліша людині за неволю, навіть, якщо ця неволя є «золотою кліткою».
    Широкої популярності в народі здобула байка «Пан та Собака», в якій письменник в гостросатиричному плані характеризує панів, як безмежно жорстоких і свавільних, як розбещених і аморальних. Але робить це Гулак-АртемовсьКий за допомогою алегорії. Молодий письменник уводить читача у світ казки, і цим ніби захищає себе від гніву уряду. Але ж не важко в образі Рябка вгадати звичайного кріпака, який був змушений за крихту хліба працювати на панів, а за це його ще й часто-густо карали. Причому покарати його могли ні за що — за поганий панський настрій, за те, що пан «програвся в карти», а «паню …всю ніч кусали блохи». В алегоричному образі Рябка автор показав безправне становище кріпаків та їх беззахисність перед законом.

    Окрім Рябка і Пана автор увів у свою байку ще один алегоричний образ — Явтуха — панського посіпаку, який сам же є кріпаком, але зміг вислужитися чи підлеститися до панів, і тепер вважає, що має право бити свого ж брата-селянина.
    «Пан та собака» Петра Гулака-Артемовського є яскравим зразком української класичної байки. Гуманний зміст і мораль, яскраві алегоричні образи, майстерно створені автором, забезпечили цій байці широку популярність в народі, послужили посиленню антикріпосницьких настроїв у тогочасному українському суспільстві.

    Твір на тему:  Гуманний зміст і мораль у байках П. Гулака-Артемовського. Шкільні твори, розробки уроків, контрольні роботи, українська література. Петро Гулак-Артемовський, шкільна програма

    Повернутися на сторінку Українська література

    Повернутись на сторінку Гулак-Артемовський

    Вас можуть зацікавити:

    1. Два кріпаки (за байкою «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського). Аналіз твору

    2. Осуд гноблення у кріпосницькому суспільстві (за байкою «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського). Аналіз твору

    3. Осуд кріпосницького суспільства (за байкою «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського)

    4. Засудження жорстокості і свавілля поміщиків у кріпосницькому суспільстві (за байкою «Пан та Собака»). Аналіз твору

    5. Сатиричний осуд суспільних відносин у кріпосному суспільстві (за байкою «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського). Анааліз твору

    6. Тема кріпацтва у творі П. Гулака-Артемовського «Пан та Собака». Аналіз твору

    7. Аналіз балади «Рибалка» Гулак-Артемовського

    8. Балади Петра Гулака-Артемовського. Аналіз творів

    9. Творчість П. Гулака-Артемовського

    10. Зразок реалістичної байки Гулака-Артемовського «Пан та Собака»

    11. «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського — класичний зразок сатиричної байки в новій українській літературі. Аналіз твору

    12. Тема крiпацтва у творi П. Гулака-Артемовського «Пан та Собака». Аналіз твору

    13. Художня самобутність байки «Пан та собака»

    14. Засудження деспотизму в байці «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського. Аналіз твору

    15. Мораль у байках П. Гулака-Артемовського. Аналіз творів

    16. Майстерність створення алегоричних образів у байках П. Гулака-Артемовського. Аналіз творів

    17. Осуд сваволю в байці П. Гулака Артемовського «Пан та собака». Аналіз твору

    18. Балада «Твардовський» П. Гулака Артемовського. Аналіз твору

    19. Балада «Рибалка» П. Гулака Артемовського. Аналіз твору

    20. Гуманний зміст і мораль у байках П. Гулака-Артемовського. Аналіз творів

    21. Майстерність творення алегоричних образів у байках П. Гулака-Артемовського. Аналіз творів

    22. Осуд кріпосницької сваволі в байці П. Гулака Артемовського «Пан та собака». Аналіз твору

    23. Гуманний зміст і мораль у байках П. Гулака-Артемовського

    24. Художня самобутність байки «Пан та собака». Аналіз твору

    25. «Пан та Собака» Гулака-Артемовського — зразок реалістичної байки. Аналіз твору

    26. Тема уроку: П. Гулак-Артемовський. Байка «Пан та Собака». Сюжет твору

    27. Тема уроку: Література українського романтизму. Поети-романтики П. Гулак–Артемовський «Рибалка», Є. Гребінка «Українська мелодія», М. Костомаров «Соловейко»

    28. Тема уроку: Петро Гулак-Артемовський — активний учасник літературного руху свого часу. «Пан та Собака» — перший класичний зразок сатиричної байки в новій українській літературі. Байка як жанр епічного твору. Поняття про сатиру

    29. Тема уроку: Література українського романтизму. П. Гулак-артемовський «Рибалка», Є. Гребінка «Українська мелодія», М. Костомаров «Соловейко»

    30. Тема уроку: Література українського романтизму. Поети-романтики П. Гулак-Артемовський, М. Костомаров

     

    Комментарии закрыты.