Твір на тему: Григорій Сковорода і Василь Барка. Українська література, шкільна програма

Твір на тему: Григорій Сковорода і Василь Барка. Українська література, шкільна програма

Вплив Григорія Сковороди на Василя Барку вартий окремого коментарю. Багато критиків відзначає авторитетність, якщо не культовість, найвидатнішого барокового мислителя й поета України для Василя Костянтиновича, саме так — не меншою мірою на спосіб життя, ніж на творчість. Оксана Гринів відносить Барку (з психологічного боку) до типу сковородинської людини. Характеризуючи релігійність Барки як авторську й нетрадиційну, Богдан Рубчак указує на спільне зі Сковородою філософське підґрунтя його вчення. Незвичність постаті В. Барки («він був чи не найколоритнішою людиною, яку я знав» — Богдан Бойчук), його дивацтва (відлюдність, дивні звички в їжі й побуті, підкреслена простота існування, словом, суміш хіпі й тибетського святого) відбивають його бажання відчути й пережити життєвий досвід українського любомудра.
Григорій Сковорода для Барки був перш за все зразком життєвого подвижництва. «Як він [Сковорода] сам висловився, світ його ловив, але не спіймав; сДабу відміну від того, можу сказати: світ мене спіймав, але не вдержав, — говорив Василь Костянтинович в одному зі своїх інтерв’ю. — Я, скажімо, пішов працювати санітаром до шпиталю, хоч мав запрошення до Гарварду [для викладання]. Потрібен час для зосередження й самоаналізу. Без повної свободи письменника не буде, його не зродить суєта. Потрібен творчий подвиг. [Наукові] конференції загалом мало що дають тепер. Багато галасу. Достоєвський колись ставив питання про потребу освіченості. Автори [художніх творів] повинні стояти на вершині духовності. Освіченість не в університетському дипломі, а в умінні бачити великі істини, [тобто,] у розумінні святого [апостола] Павла, — істини Божого помислу. Окрім Біблії, нема дороги до творчості. Це вершина мислення». У Барчиних творах сковородинські пріоритети помітні у прагненні жити в мирі, мати мале місце для власного щастя, самозосередженні, «приватнім» житті, утечі з міста задля духовного розвитку.
Цікаве прочитання ідеалу сковородинської людини помічаємо в романі «Рай». Батько Антона Никандровича Споданейка-Віконника — богослов, теософ, — покинув посаду й став вести мандрівне життя — «ходіння в народ»: заводив довгі розмови про духовні речі, і діди наче сповідалися, що в них на серці. Ось опис похорону старого Споданейка: «Були й ченці в охайній чорній одежі, з строгим виразом на прозорих обличчях, і люди науки, і ремісники, військові, діди з хуторців, міщани, просто і траурно одягнені, — відчували, що втратили того, хто був їхньою совістю». Барка розуміє справжній спосіб життя як чернечий шлях, що помітно в заповіті старого Споданейка синові: потрібен подвиг, щоб знищити деякі зв’язки з буденністю. Споданейко стверджує, що зрікся всього, бо правда дорожча. І в його сина Споданейка-Віконника улюблена книга — писання Сковороди. Філософ, на погляд Антона Никандровича, мав рацію, перевівши філософські шукання в інший план: духовного подвижництва серед самого життя, однак без того, щоб «датися світові в руки», поступитись його спокусам.

Письменник показує, що навіть і серед широкої української інтелігенції на початку 1940-х років тривали суперечки щодо вчення Сковороди (тут, зрозуміло, йдеться про «мораль» Пісні першої зі збірки «Сад божественних пісень»): «Ще ніхто не відкупився і не відмолився, ні цар над царями, ні чернець між ченцями, ні раб під рабами. Виходить, найважніше: якщо вмирати, то чесною смертю людською, а не собачою. Для цього треба жити по-людському». За Баркою, той, хто живе «по-людському», духовний чоловік Сковороди — має боротися проти зла. Саме ця боротьба письменника й становить його розлоге моральне вчення.

Твір на тему: Григорій Сковорода і Василь Барка. Українська література, шкільна програма

Повернутися на сторінку Українська література

Повернутися на сторінку Василь Барка

Повернутися на сторінку Григорій Сковорода

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *