Твір на тему: Аналіз «фігурних (курйозних) віршів» у поетичній творчості Івана Величковського. Українська література, шкільна програмаа
Слід зазначити, що лірика XVII сторіччя була не менш багата експериментами, ніж сучасна авангардна поезія. Одним із найбільш яскравих представників барокового курйозного вірша був І. Величковський, автор двох відомих поетичних збірок з оригінальними назвами — «Млеко» («Молоко») і «Зегар з полузегарком» («Годинник з полу годинником»).
В основу збірки віршів «Зегар з полузегарком» автор поклав філософську концепцію швидкоплинності часу. Збірка складена з кількох частин. Перша частина з підзаголовком «Зегар цілий» містить двадцять чотири вірші, кожен з яких визначає певний час доби. Ці двовірші славлять Богородицю, а рефреном в них звучить заклик «Радуйся!». У другій частині вірші-години розбиваються на денні і нічні. Третя частина під назвою «Минути» будується за принципом анафоричної рими.
Не менш цікава і збірка поезій «Млеко», яка стала своєрідним взірцем хрестоматії експериментальних віршів. Вона являє собою збірку прикладів різних видів фігурного і курйозного віршування. Ця книга складається з передмови і декількох розділів. У збірці автор подає різноманітні зразки фігурних віршів. Естетичний зміст «словесних іграшок», як називав свої вірші І. Величковський, полягав у стимулюванні потенціалу читачів, який би допомагав їм осягнути незрозуміле та невідоме, а крім того, давав би їм естетичне задоволення від «розгадування загадок».
Фігурні вірші І. Величковського зайняли місце на межі різних видів літератури та поезії. Вони стали своєрідним химерним синтезом слухового і зорового образів, в якому перетнулися графічний і словесний вираз сенсу. Таке гармонійне і при тому незвичайне поєднання різноманітних мистецьких форм є ознакою характерної тенденції автора поезій до барокової естетики.
Як би не ставилися читачі до фігурних віршів, але у будь-якому випадку їх автор повинен був знаходитися у постійному творчому пошуку і мати неабиякий талант володіння поетичним словом. І. Величковський і був саме таким талановитим митцем, експериментальна творчість якого пережила декілька століть і стала серйозним поштовхом для цілої плеяди українських поетів вісімдесятих років минулого століття, серед яких були такі талановиті і відомі автори, як А. Мойсієнко, В. Женченко, Н. Гончар, М. Сарма-Соколовський, М. Мірошниченко, І. Іов та багато інших.