УРОК 24. Симетрія як найпростіший композиційний засіб організації площини. Досягнення рівноваги в асиметричній композиції. Святковий букет. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

УРОК 24. Симетрія як найпростіший композиційний засіб організації площини. Досягнення рівноваги в асиметричній композиції. Святковий букет. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: закріплювати розуміння дітьми понять композиція, лінія горизонту; надавати учням початкові відомості про поняття рівновага; продовжувати закріплювати поняття симетричний малюнок, витинанка; навчати створювати узагальнену форму; формувати прийоми роботи з ножицями;
розвивальна: продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення, кмітливість;
виховна: виховувати в учнів акуратність, увагу; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості.

Оснащення:
візуальний ряд: схеми компонування плями на площині; матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра; ножиці; клей ПВА; пензлі для клею; клейонка.

Тип уроку: урок закріплення вивченного матеріалу.

Методи і засоби роботи: практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Основні поняття

Витинанка — зображення, вирізане з кольорового або білого паперу за допомогою ножа або ножиць.

ХІД УРОКУ 24. Симетрія як найпростіший композиційний засіб організації площини. Досягнення рівноваги в асиметричній композиції. Святковий букет. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
Для передавання яких почуттів і настроїв художники обирають червоний, жовтий, оранжевий, блакитний, синій, зелений, фіолетовий, білий, чорний кольори?
Із чого ми починаємо свій малюнок? (Спочатку — ідея, потім — компонування на аркуші паперу.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя
— Ви вже знаєте, що розташування зображення на аркуші паперу художники називають композицією.
Слово це прийшло до нас із латинської мови й означає додавання, з’єднання частин. У суді Давнього Рима цим словом називали примирення тих, хто сперечається, а під час бою гладіаторів — протиставлення бійців.
Давайте з’ясуємо, що ж таке композиція і для чого вона потрібна художникам?
У нас є сім однакових аркушів паперу.
(Учитель показує по черзі схеми компонування, учні під його керівництвом розбирають кожний варіант. Необхідно допомогти дітям знайти для кожного варіанта яскравий асоціативний образ.)
Занадто маленька форма на великому аркуші викликає почуття незручності, незатишності, самотності (маленьке мишеня посередині спортивної зали).
Занадто велика форма викликає почуття обмеженості, стисненості (кит у бляшанці).

418Варіанти симетричних і несиметричних композиційних рішень

419О. Шинкаренко «Колядники» (2001)

Розташування силуету нижче від центра аркуша викликає почуття важкості, приземленості (мішок із картоплею), а розташування вище центра — легкості, піднесеності (кульбаба на тонкій ніжці).
Фігура, розміщена у верхньому кутку, викликає бажання перемістити її на інше місце або зовсім винести за межі аркуша (повітряна кулька, яка відлітає).
Фігура, розташована точно в центрі, створює враження врівноваженості, спокою.

000

А фігура в нижньому кутку дає можливість вільно пересувати її по всій площині аркуша (листок, який впав із дерева).
Однією з основних умов створення правильної композиції є рівновага.
Спробуймо розібратися, що ж це таке.

Навчальна гра
(Учитель призначає з класу трьох помічників, які ілюструватимуть слова вчителя.)
Учитель. Коли ми стоїмо прямо на двох ногах, ми почуваємося дуже впевнено, стійко. (Один учень стає прямо)

420Симетрична витинанка

Тепер спробуй сильно нахилитися вбік, не відриваючи ніг від підлоги і притискаючи руки до боків. Це складно зробити. Але якщо витягнути руку або ногу в бік, що є протилежним нахилу, рівновагу втримати простіше.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Організація сприйняття творів мистецтва

Бесіда
Учитель. Розгляньте репродукції витинанок, що виконані професійними художниками та народними майстрами.

Що зображують на витинанках художники?
Які кольори вони використовують?
Який настрій створюють у нас ці витинанки?
Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані одне з одним?
Як художники ставляться до того, що вони зображують?
Які засоби використовує художник, щоб висловити своє ставлення до зображуваного?
Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?
Спробуйте скласти невеличкий твір-опис за тією з витинанок, що вам найбільше подобається.

Творче завдання

Пояснення до творчого завдання
Учитель. Паперові квіти, які зігріло тепло ваших рук, ніколи не зів’януть. Зробіть листівку для мами, прикрасивши її букетом квітів. Використовуйте техніки витинанки й аплікації.
(Під час виконання творчого завдання вчитель допомагає учням опанувати навички витинання.)
Щоб скласти букет для мами, потрібно вирізати окремі квіти, листя та вазу.
Перш ніж розпочати роботу, необхідно визначити, скільки квітів буде у вашому букеті. Зазвичай святковий букет створюють із трьох, п’яти або семи квітів.
Отже, якщо ви вже визначились із кількістю квітів, доберіть папір потрібних для них кольорів та виріжте з нього квадрати, що трошки відрізняються за розміром — тоді квіти виглядатимуть природніше.
Щоб отримати стрічковий візерунок, паперову смугу слід скласти декілька разів.
Якщо скласти паперовий квадрат навпіл, а потім ще раз навпіл, можна зробити витинанку у формі квадрата або кола.
На отриманому чотирикутнику намалюйте візерунок майбутніх пелюсток. Він не повинен бути занадто складним і не повинен перетинати лінії згинів. Працюйте простим олівцем на зворотному боці паперу. Виріжте квіти, а потім і листочки, користуючись схемами.
З паперу темнішого кольору виріжте вазу. Обидва її боки повинні бути симетричними щодо вертикальної осі.
(Учитель демонструє порядок виконання роботи. Багато шарів паперу учням буде складно прорізати обережно.)

 

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують роботу під керівництвом учителя. Коли всі елементи вирізані, вчитель пропонує учням пошукати найцікавішу композицію, пересуваючи листя та квіти одне щодо одного. Коли композиція задовольнить учня, її можна приклеювати, починаючи з тих елементів, які розташовані позаду.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Коментар
Наприкінці уроку учні мають давати визначення понять симетричний малюнок, витинанка, уміти аналізувати, порівнювати, спрощувати, узагальнювати природну форму; демонструвати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Коли в Давньому Китаї винайшли папір, виникло мистецтво вирізувати з нього всілякі візерунки для прикрашання вікон і стін будинків.
В Україні ці паперові візерунки з’явилися у ХІХ столітті, їх назвали витинанками. Витинанками прикрашали стіни, вікна, полиці, печі, комини.
Цей вид декоративного мистецтва є чи не наймолодшим (адже пов’язаний із застосуванням, зокрема, кольорового паперу, що був доступний широкому загалу лише з кінця XVIII століття), але поширений майже по всіх українських землях.
Малюнки витинанок зазвичай однокольорові, орнамент — геометричний і рослинний. Рідше можна зустріти зображення людей та тварин, предметів побуту, архітектури. У наш час витинанки збагачують додатковими кольорами. У деяких селах витинають із паперу цілі рушники, доповнюють їх аплікаціями або навіть розмальовують.
Здебільшого під час витинання окремих фігур папір не перегинають, орнаментальні ж узори та прикраси витинають, складаючи папір удвоє, учетверо, увосьмеро і навіть ушістнадцятеро. Від кількості складань залежить розмаїття форми та композиція візерунків.
З другої половини ХХ століття мистецтво витинанки стало популярним і в містах. Поряд із жінками та дівчатами, які традиційно займалися витинанням, зараз цим мистецтвом усе частіше займаються діти та майстри-чоловіки.

УРОК 24. Симетрія як найпростіший композиційний засіб організації площини. Досягнення рівноваги в асиметричній композиції. Святковий букет. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Комментарии закрыты.