УРОК 23. Способи передавання глибини простору. Гарна хата. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

УРОК 23. Способи передавання глибини простору. Гарна хата. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: закріплювати в учнів поняття про композицію; надавати уявлення про ілюзорне зменшення віддалених предметів, часткове загороджування дальних предметів ближчими; початкові відомості про передавання глибини простору на площині;
розвивальна: розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір, освітлення, визначати тон; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати; навчати міркувати; формувати образне, логічне, просторове мислення;
виховна: виховувати в учнів уважність; стимулювати розвиток допитливості.

Оснащення:
візуальний ряд: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду, що зображують глибоку перспективу; матеріали для демонстрування послідовності й техніки виконання роботи;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

Методи і засоби роботи: практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар
Як наочний матеріал для пояснення теми пропонується розглянути просторову побудову картини К. Лоррена «Полудень». За бажання вчитель може обрати будь-яку іншу картину.

ХІД УРОКУ 23. Способи передавання глибини простору. Гарна хата. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
Охарактеризуйте живопис як вид образотворчого мистецтва.
Пригадайте матеріали та інструменти живопису.
Назвіть виражальні можливості живопису.
Які види композиції та композиційні прийоми вам відомі?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя
— Малюючи пейзаж, художники вміють майстерно створювати ілюзію глибини простору, використовуючи різні способи. На передньому плані небо зображено темнішим, аніж на задньому: завдяки цьому створюється ефект віддалення.
Людські фігури на передньому плані чітко виділяються теплими тонами та яскравим одягом. Деталі на передньому плані виписано дуже чітко.
Посилено контраст переднього плану: темні місця майже чорні, світлі — майже білі.
Що ми побачимо, якщо піднімемося ясного дня на вершину пагорба? У декількох кроках від нас — дерева. Ми розрізняємо форму й колір листя, переплетіння гілок і гілочок, тріщини кори. Це перший (передній) план.
Далі — пшеничне поле, немов легким серпанком відділене від дерев, — другий план.
А ще далі — луки, затягнуті вже не серпанком, а більш щільною завісою, — третій (середній) план.
І нарешті, на лінії обрію синіє смуга лісу — четвертий (дальній) план.
З-за синьої смуги лісу пливуть на нас низкою світлі та темні хмари. Невеликі біля самого обрію, вони виростають, стають величезними над нашими головами.

Організація сприйняття творів мистецтва
Учитель. Розгляньте репродукції картин із зображенням весни, виконані видатними художниками. Уважно роздивіться ці картини. Складіть опис-твір (3—4 речення) за картиною, яка найбільше вразила. Визначте, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.
Невипадково в давнину початок нового року відзначали саме навесні. І зараз для багатьох це найулюбленіша пора року. У живописі справжнім символом весни стала картина О. Г. Венеціанова «На ріллі. Весна». Селянська дівчина, яка веде за вуздечку двох конячок та легко ступає босими ногами по темному полю, стала уособленням весни. Вона ніби летить над землею, злегка розставивши руки.

414К. Лоррен «Полудень» (між 1651 та 1661)

415О. Г. Венеціанов «На ріллі. Весна» (І пол. 1820-х)

416О. К. Саврасов «Граки прилетіли» (1871)

Одвічну селянську роботу художник пов’язав із вічним весняним пробудженням. І дитина, яка сидить край поля, і молоді тонкі дерева — мов ознаки оновлення й приходу нового життя.
У цій картині детально промальовано всі зображення переднього плану, на другому плані об’єктів та деталей менше, дальній план майже порожній.

417І. І. Левітан «Весна — велика вода» (1897)

Розкажіть, як змінюється колір неба з віддаленням від глядача.

У березні прилітають граки — провісники весни. Колись у ці дні діти з піснями — веснянками — бігали по селах із пташками, зробленими з тіста. Одні фігурки вони розкидали в полі, щоб земля дала багатий урожай. Інші, настромлені на довгі жердини, розгойдували так, що випечені пташки мов і справді летіли. Цей час зобразив О. К. Саврасов у картині «Граки прилетіли». Боязкий промінь сонця проклав по пухкому снігу на околиці села блакитні тіні, заблищали перші калюжки. З пронизливим криком кружляють у прозорому весняному повітрі чорні птахи. За сірою огорожею — скошені дахи будівель і стара церква. У небі хмари, то прозорі й тонкі, то темніші, такі, що безперервно змінюють свою форму, а крізь невеликі просвіти сяє чистий блакитний колір. Сліди граків і хлопчиська, який пробіг колись, ще видно на снігу. Картина Саврасова звучить музикою весни — дзвоном капежу, дзюрчанням води в проталинах, шерхотом гілок беріз і грачиними криками.

За допомогою яких засобів художник передає глибину простору?
Спробуйте розділити картину на плани. (Учні роблять це під керівництвом учителя)

Чудовий пейзажист І. І. Левітан був кращим учнем О. К. Саврасова. Головною темою його картини «Весна — велика вода» стає нестримна сила пробудження природи. Прозоре небо, перекинуте у воду річки, що відтанула та розлилася, додає картині натхнення та тріпотіння. Тонкі гнучкі берізки вишикувалися в ряд. Людини не видно, але забутий човен і далекі дерев’яні хати нагадують про її присутність.
(Аналізування планового характеру картини учні проводять самостійно, учитель коригує та спрямовує відповіді)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творче завдання

Пояснення до творчого завдання
Учитель. Уявіть, що ми вирушили в мандрівку. Ось зовсім поряд із нами паркан, перед ним — квіти. Трохи далі в’ється тоненька стежка — через жовто-зелені луки вона веде до старої хатини. Ледь осторонь стиха шепочуть яблуні в садку.
Українські хати — як сонячні зайчики — спалахують яскравими плямами в зелені садів. М’яко жовтіють їх солом’яні дахи, світяться чистотою білені стіни.
Намалюйте цей уявний пейзаж, передаючи глибину простору. Нехай на вашому малюнку буде зображена стара українська хата.
Спочатку потрібно намітити лінію горизонту. Потім знайти місце малюнка на аркуші паперу. Почніть малювання з великих об’ємів, потім переходьте до другорядних зображень та деталей.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують творчу роботу. Матеріали для виконання роботи обирають самостійно. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Обговорення учнівських робіт
Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. Із малюнків створюють виставку «Безкраї простори».

Коментар
Під час уроку учні мають демонструвати знання про композицію як один з основних засобів виразності, орієнтуватися в методах передавання глибини простору на площині, свідомо поділяти просторове зображення на перший, середній та дальній плани, демонструвати початкові навички з передавання простору, освітлення, визначення тону.

УРОК 23. Способи передавання глибини простору. Гарна хата. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Читайте також:

Комментарии закрыты.