УРОК 17. Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (обрання формату, розміру зображення). Ілюстрація до казки І. Франка «Заєць та Їжак». Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

УРОК 17. Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (обрання формату, розміру зображення). Ілюстрація до казки І. Франка «Заєць та Їжак». Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: ознайомлювати учнів з основами композиції, поняттям задум;
розвивальна: розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості;
виховна: виховувати в учнів акуратність, увагу.

Оснащення:
візуальний ряд: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників, фотографії, навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи; книжки із казками;
музичний ряд: аудіозапис фрагментів музики до балету П. Чайковсько-го «Лускунчик»;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Основні поняття

Композиція — закони компонування зображення; певне розташування предмета в просторі та його зв’язок з іншими предметами. Має на меті максимально виразити задум художника.

Контраст (контрастні кольори) — кольори, що максимально віддалені один від одного на спектральному колі (червоний — зелений, синій — жовтогарячий, жовтий — фіолетовий).

Нюанс — фарби, близькі за кольором і силою світла.

ХІД УРОКУ 17. Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (обрання формату, розміру зображення). Ілюстрація до казки І. Франка «Заєць та Їжак». Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
(Учитель демонструє учням спектральне (колірне) коло; пропонує пригадати основні відомості з кольорознавства, що учні їх засвоїли у першому класі.)

Які кольори художники називають контрастними?
Які — нюансними?
Які виражальні можливості надають художникам контрастні та нюансні кольори?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя
— Китайська приказка каже: «Те, що може показати одна картина, не можна розповісти тисячею слів».
Можна навчитися малювати виноград так, що птахи забажають його склювати. Можна перемальовувати картини з листівок. Але справжній художник не просто копіює те, що бачить, а створює власний світ. У цьому світі все знайоме і звичне стає дивним.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя
— Щоб передати свої почуття і враження, необхідно знати закони композиції.
Композиція — це певне розташування предмета в просторі і його зв’язок з іншими предметами. Слово композиція походить від латинського compositio, що означає — «складання, з’єднання», сполучення частин у певному порядку.
Композиція в живописі та графіці означає побудову картини, розташування частин зображення на площині аркуша в певному зв’язку. Саме композиція дозволяє художникові з найбільшою повнотою і силою виразити свій задум.
Щоб розповісти про щось, потрібні слова. Щоб переконливо висловити важливу й цікаву думку, потрібні влучні слова. Щоб привернути увагу й схвилювати глядача, художник намагається знайти сильні й виразні засоби зображення.
У будь-якій картині художник прагне так побудувати композицію, щоб показати об’єкт у найбільш виразній формі. Усе зайве відкидається, залишається тільки те, що необхідно, другорядне підкоряється головному.

Організація сприйняття творів мистецтва

Бесіда
(Учитель демонструє учням репродукції картин із симетричною та асиметричною композицією)
Учитель. Роздивіться уважно картини, створені художниками, та спробуйте розповісти, яку головну думку хотіли донести до нас митці.

397М. В. Добужинський «Людина в окулярах (Портрет Сюннерберга)» (1905—1906). Приклад центральної композиції

398І. Ю. Рєпін «Не чекали» (1884—1888). Приклад асиметричної композиції

Де розташовані основні та другорядні зображення і як вони пов’язані одне з одним?
Як ви вважаєте, чи вдалося художникам донести до глядача свій задум?

Пояснення вчителя
— Художники приділяють велику увагу композиції. У підготовчій роботі над розкриттям змісту картини вони роблять ескізи, начерки в пошуках такого розташування об’єктів один щодо одного, яке б найбільше відповідало їхньому задуму.
(Учитель демонструє учням композиційні схеми до проаналізованих репродукцій.)
У центральній і симетричній композиції головне зображення розташовується в центрі та виділяється розміром або кольором.
В асиметричній композиції головне зображення зміщене від центра аркуша, а всі інші зображення його врівноважують.
У композиції немає жорстких правил. Ви самі маєте створити їх для себе.
Тільки одне є незмінним у будь-якому разі: композиційна побудова картини ґрунтується на природному розташуванні й поєднанні об’єктів природи.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда
Чи любите ви казки?
Які українські народні казки ви знаєте?
Які казки є вашими улюбленими?

Коментар
Під час уроку учні можуть посилатися на книжки зі своїми улюбленими казками, які вони принесли з дому.

Організація сприйняття творів мистецтва

Пояснення вчителя
Перед кожним художником, який береться оформлювати книгу, постають цікаві та складні завдання. Мабуть, найважливішим є створення образів героїв. Їх потрібно зобразити не тільки саме такими, якими їх описано у тексті, а й вдихнути в них життя, зробити виразними, інакше кажучи — майже живими. Тільки тоді читач їм повірить і полюбить їх. Тому для порівняння робіт давайте подивимося на ті малюнки, де зображені головні персонажі казки.
(Для аналізування потрібно запропонувати учням ілюстрації різних авторів до казки І. Франка «Заєць та Їжак»)

Який момент казки художники зобразили на своїх ілюстраціях?
У чому схожі та чим відрізняються ілюстрації, які ми розглядаємо?
Як художник ставиться до того, що зображує?
Які засоби використовує художник, щоб висловити своє ставлення?
Яка з ілюстрацій подобається вам більше? Чому?
(Під час розглядання ілюстрацій учитель нагадує учням основні композиційні схеми та пропонує визначити, за якою композиційною схемою побудовано композицію тієї чи іншої ілюстрації, нагадує початкові відомості про побудову тіла тварин.)

Творче завдання

Пояснення до творчого завдання
Учитель. Намалюйте свою ілюстрацію до казки І. Франка «Заєць та Їжак».
Спочатку оберіть епізод казки, який ви ілюструватимете. Тепер виконайте ескіз (невеличкий малюнок), у якому визначте місця для основних персонажів.
Намічаючи деталі зображення, намагайтеся виявити головне розміром і положенням на альбомному аркуші.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують творчу роботу. Матеріали для виконання роботи учні обирають самостійно. Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Обговорення учнівських робіт
Під керівництвом учителя учні аналізують виконані роботи анонімно. Щодо кожної роботи слід зазначити, що зроблено правильно, а в чому припущено помилок. Наприкінці за стилем робіт клас намагається визначити їх авторів.

Коментар
Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок упродовж одного уроку.
Під час уроку учні мають демонструвати знання про основні правила композиції, свідомо обирати певний вид композиції для втілення свого творчого задуму.

УРОК 17. Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (обрання формату, розміру зображення). Ілюстрація до казки І. Франка «Заєць та Їжак». Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Читайте також:

Комментарии закрыты.