Урок № 4. Силуетно-площинне зображення квітів, дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія». Столітній дуб. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Урок № 4. Силуетно-площинне зображення квітів, дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія». Столітній дуб. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із графікою, із засобами виразності графіки (лінією, штрихом, крапкою, плямою); поглиблювати знання про графічні способи передавання характеру поверхні, форми та декору зображуваних предметів; надавати початкові навички роботи у техніці гратографії (гратажу);
розвивальна: формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси природних форм; розвивати дрібну моторику руки;
виховна: виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; забезпечувати доброзичливу атмосферу; стимулювати розвиток допитливості.

Оснащення:
візуальний ряд: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників; навчальні роботи з методичного фонду;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; туш або чорна гуашева фарба; віск (свічка); акварельні фарби; пензлі; простий олівець; гумка; ємність для води; зубочистки; аркуш картону; мильний розчин.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Основні поняття

Силует в образотворчому мистецтві — це особливий вид графічної техніки: узагальнене площинне однотонне зображення фігур і предметів, що нагадує тінь цих фігур і предметів.

Гратографія (гратаж) — спосіб виконання малюнка продряпуванням. При продряпуванні зафарбованої поверхні зображення утворюється із різних за розміром ліній — штрихів.

Коментар
Під час навчання дітей роботі у техніці гратографії необхідно дотримуватися правил техніки безпеки!

ХІД УРОКУ № 4. Силуетно-площинне зображення квітів, дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія». Столітній дуб. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
Які, на вашу думку, матеріали та інструменти допоможуть намалювати малюнок, що складається з ліній?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя
— Генеральний контролер фінансів французького короля Людовика XV Етьєн де Силует, бажаючи навести лад у державних фінансах, намагався ввести суворий режим ощадливості та економії.
Природно, ці заходи сподобалися не всім. Обурені платники податків укривали стіни паризьких будинків профільними зображеннями генерального контролера фінансів, часто суцільно замальованими. Ці зображення швидко охрестили силуетами.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя
— Ви коли-небудь звертали увагу, яким виразним стає контур предмета за певного освітлення? Окремі деталі зникають, видно лише обриси предметів, схожі на тінь, що падає на рівну, білу, добре освітлену поверхню. У таких випадках говорять, що видно не людину, дерево, будинок, а лише їх силуети.
У Давньому Китаї майстри мистецтва зображували тушшю на папері фігури і предмети суцільною, переважно чорною плямою, приділяючи особливу увагу виразності зовнішніх контурів. Так виник особливий різновид графічної техніки.
В Європі «китайські тіні» поширилися в XVII — першій половині XIX століття.
Тушшю або білилом відповідно на білому або чорному тлі зображували фігури людей і тварин, побутові сцени. Іноді намальовані фігури вирізали з паперу й наклеювали на контрастний фон.
Неабиякою популярністю у той час користувалися профільні портрети. Людину поміщали між джерелом світла (наприклад, свічкою) і чистим аркушем паперу. Тінь, що падала на папір, обводили контуром, у необхідних випадках зменшували через спеціальний прилад — пантограф — і заливали зображення тушшю. Найвіртуозніші майстри могли одразу вирізати силует з паперу, працюючи безпосередньо з натури.

361Ф. П. Толстой «Пастораль з танцем» (середина ХІХ ст.)

362Г. І. Нарбут «Українська абетка. Літера „Ф»» (1917)

Організація сприйняття творів мистецтва
Учитель. Прості та виразні силуетні зображення подобалися багатьом художникам. Яскравими майстрами цього виду графічного мистецтва стали Є. Круглікова, Ф. Толстой, Г. Нарбут.
Єлизавета Сергіївна Круглікова почала працювати в техніці силуету 1914 року. Вона вирізувала силует маленькими ножицями з чорного паперу. Завдяки особливому дару малювальниці вона стала майстром гострих та витончених силуетних форм.

000

Силуетні роботи Федора Петровича Толстого — рідкісне явище в мистецтві першої половини XIX століття. Незважаючи на те що в силуетах зазвичай неможливо передати вираз обличчя, Толстой навчився глибоко розкривати настрій своїх персонажів, уміло використовуючи найменші зміни у вигляді обличчя, мову жестів.
Творчість Георгія Івановича Нарбута — це яскрава сторінка в українському мистецтві. У вирішенні накреслення літер української абетки митець об’єднав досягнення як української рукописної та друкованої книги, так і західноєвропейських майстрів шрифту.

363Ж.-Б. Коро «Ліс Фонтенбло. Дуб» (1835)

364І. І. Шишкін «Старий дуб» (1897)

Бесіда
(Учитель пропонує учням визначити, в який спосіб утворено зображення на малюнках художників)
Уважно розгляньте малюнки. Які засоби виразності (лінії, плями) використали художники?
Який настрій викликає кожен із малюнків?
Поясніть, як характер ліній та плям пов’язаний із зображенням.
Складіть невеличку розповідь за малюнком, що сподобався вам найбільше.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда
Пригадайте, які дерева ви знаете.
Якщо кожне з цих дерев було б людиною, який в неї був би характер? (Дуб був би кремезним чоловіком, сильним, незалежним, упевненим у собі. Берізка — замріяною дивчиною, тонкою, з білявим волосям та блакитними очима. Горобина — руденькою дівчинкою, веселою, грайливою, що полюбляє товариство)
А яке дерево найбільше відбиває риси вашого характера? (Діти мають обґрунтувати свою відповідь)

365Робота у техніці гратографії на білому тлі

Творче завдання
Учитель. Давайте подумаємо, де росте наше дерево. Подивіться на ілюстрації. На одному малюнку дерев багато, а на іншому — одиноке дерево стоїть на відкритому місці.
Якщо ми хочемо намалювати дуб — могутній, сильний, незалежний, якому самотньо і холодно, який малюнок ми оберемо? (Одиноке дерево.) Чому? (Адже для дерева залишається більше простору. Воно виглядатиме більшим.)
Давайте спробуємо намалювати могутній дуб, щоб передати його характер.
Наше дерево росте на землі та тягнеться гілками до неба. Щоб зобразити це на пласкому аркуші паперу, художники вирішили проводити лінію, яка відокремлює небо від землі. Ця лінія зветься лінією горизонту. Лінія горизонту може бути розташована нижче середини аркуша. На такому малюнку багато повітря і дерево тягнеться до сонця. Якщо ми розташуємо лінію горизонту вище середини аркуша, на малюнку буде більше землі. Дерево виглядатиме занадто кремезним. Якщо провести лінію горизонту посередині аркуша — на малюнку усе знаходитиметься у рівновазі, у спокої. Лінія горизонту дуже рідко буває ідеально рівною. Зазвичай вона або піднімається, збігаючи на пагорби, або спускається в низини та яри.
Початок стовбура слід розташувати приблизно посередині тієї ділянки, яку ми відокремили лінією горизонту як землю.
Тепер намалюйте свій дуб. Пам’ятайте, що стовбур та гілки у дуба мають бути товстими. А маленьких гілочок може бути зовсім небагато.
Виконайте малюнок у техніці гратографії.

Робота над формуванням навичок і вмінь
Учитель. Що таке техніка гратографії (гратажу)? Буквально це слово перекладається як «дряпання» (від французького дієслова дгаііег — дряпати). Це досить своєрідна техніка, яка дозволяє «видавлювати» з чорного тла світлі відтінки. Гратаж не обов’язково повинен бути чорно-білим, можна використовувати також кольорові відтінки. Малюнки в техніці гратографії виконують гострим предметом (пером, спеціальним різцем, загостреною паличкою) на попередньо підготовленій поверхні.

Послідовність виконання роботи у техніці гратографії
Спочатку виконайте ескіз на аркуші паперу.
Приготуйте аркуш картону.

366

Продряпування зображення у техніці гратажу
Нанесіть на картон кольорові плями акварельними фарбами.
Покрийте картон шаром воску (натріть свічкою).
Зверху нанесіть шар туші або чорної гуаші. Почекайте, поки вона підсохне. (Щоб фарба не скочувалася на воску, додайте до неї мильний розчин.)
Прошкрябайте малюнок, користуючись зубочисткою.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують роботу самостійно. Учитель надає індивідуальну допомогу. Колір для фону роботи учні обирають на власний розсуд.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Кожний учень демонструє свою роботу. Відбувається обговорення учнівських робіт. Із малюнків створюють виставку «Могутній дуб».

Коментар
Учитель пропонує принести на наступне заняття кленове листя різного кольору.

Урок № 4. Силуетно-площинне зображення квітів, дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія». Столітній дуб. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Комментарии закрыты.