Урок № 33. Абетка композиції: Колір як засіб виразності. Колекція чарівника. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Урок № 33. Абетка композиції: Колір як засіб виразності. Колекція чарівника. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Мета:
навчальна: ознайомлювати учнів з основами композиції, поняттям «рівновага»; розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення;
розвивальна: продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість;
виховна: виховувати в учнів акуратність, увагу; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: схеми компонування плями на площині, матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар
Цей урок заключний, підсумковий за темою «Живопис» за перший рік навчання образотворчого мистецтва. У ході уроку повинні бути виявлені основні знання та уміння учнів у галузі кольорознавства, композиції; визначений ступінь уміння створювати тематичні асоціації, передавати свої емоції, враження, ставлення засобами образотворчого мистецтва.

ХІД УРОКУ № 33. Абетка композиції: Колір як засіб виразності. Колекція чарівника. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда
Давайте пригадаємо, які характери мають різні кольори.
• Для передачі яких почуттів і настроїв художники обирають червоний, жовтий, оранжевий, блакитний, синій, зелений, фіолетовий, білий, чорний кольори?
• Із чого ми починаємо свій малюнок? (Спочатку — ідея, потім — компонування на аркуші паперу.)

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Слово вчителя
Розташування зображення на аркуші паперу художники називають композицією.
Слово це прийшло до нас із латинської мови й означає додавання, з’єднання частин. У суді Давнього Рима цим словом називали примирення тих, хто сперечається, а під час бою гладіаторів — протиставлення бійців.
Давайте з’ясуємо, що ж таке композиція і для чого вона потрібна художникам?
У нас є сім однакових аркушів паперу.

330(Учитель показує по черзі схеми компонування, учні під його керівництвом розбирають кожний варіант. Необхідно допомогти класові знайти для кожного варіанта яскравий асоціативний образ.)

331В. Кандинський «Декілька кругів» (1926)

332В. Сєров «Дівчинка з персиками» (1887)

333Каміль Піссарро «Букет квітів» (1898)

Занадто маленька форма на великому аркуші викликає почуття незручності, незатишності, самотності (маленьке мишеня посередині спортивної зали).
Занадто велика форма викликає почуття обмеженості, стисненості (кит у бляшанці).
Розташування силуету нижче від центра аркуша викликає почуття важкості, приземленості (мішок із картоплею), а розташування вище центра — легкості, піднесеності (кульбаба на тонкій ніжці).

000

Фігура, розміщена у верхньому кутку, викликає бажання перемістити її на інше місце або зовсім винести за межі аркуша (повітряна кулька, яка відлітає).
Фігура, розташована точно в центрі, створює враження врівноваженості, спокою.
А фігура в нижньому кутку дає можливість вільно пересувати її по всій площині аркуша (листок, який впав із дерева).
Однією з основних умов створення правильної композиції є рівновага.

334Поль Сезанн «Велика сосна і червона земля» (1890—1895)

Давайте спробуємо розібратися, що ж це таке.

Навчальна гра
(Учитель призначає з класу трьох помічників, які ілюструватимуть слова вчителя.)
Коли ми стоїмо прямо на двох ногах, ми почуваємося дуже впевнено, стійко. (Один учень стає прямо.)
Тепер спробуй сильно нахилитися вбік, не відриваючи ноги від підлоги і притискаючи руки до боків. Це складно зробити. Але якщо витягти руку або ногу в бік, що є протилежним нахилу, рівновагу втримати простіше.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Слово вчителя
А тепер давайте подивимося, як досягає рівноваги Василь Кан-динський у картині «Декілька кругів». Великий темний круг і декілька яскравих маленьких кругів ліворуч вгорі врівноважують середній світлий круг праворуч унизу картини.
Інші варіанти компонування не дозволяють нам досягти рівноваги.
(Учитель пропонує учням проаналізувати картини-ілюстрації та визначити, як художникам вдалося досягти рівноваги.)

Творче завдання
Уявіть чарівника — великого дивака, який дуже любить свою дивовижну колекцію. Ось тільки збирає він не марки, не значки і навіть не календарики, а характери людей. Він уважно придивляється до кожного, знаходить у його характері головне і перетворює цю рису на що-небудь зрозуміле. Наприклад, дитячий сміх наш чарівник перетворює на маленькі дзвіночки, сльози стають краплями дощу, жадібність — великою потворною жабою, заздрість — змією, а любов — людським серцем. Риси кожної людини зберігаються у чарівника на окремих полицях, щоб нічого не переплуталося. Але характери у всіх різні. В однієї людини більше доброти, а в іншої — тяги до знань. Тому і предмети в колекції чарівника різних розмірів. Намалюйте малюнок із тих предметів, на які чарівник перетворив би ваш характер. Поміркуйте, що на вашому малюнку буде великим, а що — маленьким. Скористайтеся олівцем.
(Учні виконують індивідуальну роботу за творчим завданням.)

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт
Із малюнків створюють альбом «Характери нашого класу».

Коментар
Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується це зробити вдома фарбами. Учитель пропонує обрати кольори для кожного предмета так, щоб вони відповідали зображуваній рисі характеру.

Урок № 33. Абетка композиції: Колір як засіб виразності. Колекція чарівника. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Повернутись на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Комментарии закрыты.