УРОК № 32. Тема. Створення ескізу свого будинку та природного середовища, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

УРОК № 32. Тема. Створення ескізу свого будинку та природного середовища, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

Мета: учити створювати ескіз проекту свого будинку та природного середовища; розширити уявлення про мистецтво архітектури; показати виражальні можливості архітектури; розвивати просторове мислення; виховувати естетичний смак

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: для вчителя — фізична карта світу, відеоряд різних видів українських хат, відеоряд архітектурних споруд, дитячі малюнки; для учнів — альбом, графітовий олівець та інші графічні матеріали, гумка.

ХІД УРОКУ № 32. Тема. Створення ескізу свого будинку та природного середовища, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.
Архітектура — найдавніша галузь людської діяльності. Починаючи з первісного суспільства, вона супроводжує людей протягом всієї історії. Однією з перших свідомих дій людини було створення житла. Печери, курені, землянки захищали її від вітру, дощу, холоду і диких звірів. У цих перших «будинках» люди жили, готували на вогнищі їжу, виготовляли знаряддя праці, святкували щасливе полювання, обирали вождів.
Поступово розширювалось коло знань і практичних навичок людини, усе менше вона залежить від примх природи. Разом із житлом почали будувати й інші види будівель: торгові майдани і склади, гавані для кораблів, храми і церкви для богослужіння, театри для видовищ.
Таким чином, основне призначення архітектури — це спорудження житла та інших будівель, у яких проходить життя людини. Сучасній людині служить безліч різних споруд.

III. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.
Давайте заглянемо в минуле. Які ж будинки були в Україні в давнину?
(Учитель демонструє відеоряд різних видів українських хат.)
Народна архітектура України оригінальна за формами, розмаїта щодо типів. Вона завжди втілювала національні, духовні цінності народу, який її створював. У ній відбився ступінь розвитку суспільства, стан будівельної техніки. Крім того, вона служила важливим засобом художнього, культурного виховання людини.
Великий вплив на становлення народної архітектури, характер житлових будівель, їх розміщення мали природні умови. У кожному ландшафті формувалися власні моделі народних жител. Для спорудження їх використовували матеріали, які були під руками. Тому в лісових районах віддавна зводили будівлі з дерева, глина мала допоміжне значення; покриттям служили солома, дерево. (Це північ України: Луцьк, Рівне, Житомир, Київ, Ніжин, Глухів.)
У Лісостепу, який обіймає центральну частину України (Кременчук, Полтава, Харків), будували з глини, очерету, соломи і дерева.
У Степовій зоні, яка розташована південніше Лісостепу, використання лісу обмежене. Основним матеріалом є глина з очеретом, хмизом, соломою, а в пониззях Дністра, Південного Бугу і на Донбасі часто застосовується камінь. В умовах спеки, вітрів будівлі тут віддавна споруджували з товстими стінами, глибокими амбразурами у прорізах вікон і дверей.
Отже, як ви бачите, основним типом традиційного житла всюди в Україні є хата, це затишна, найчастіше білена зовні й усередині будівля під солом’яним дахом. Вигляд української хати, з одного боку, підкреслював естетичні смаки селянина, його характер, індивідуальність, з іншого — унікальність, неповторність того місця на землі, де цей будинок розташований. Споруди оздоблювалися декоративним ліпленням на півдні України або різьбою — окремі деталі (галерейки, одвірки, сволоки) — на Гуцульщині.
А тепер давайте поглянемо на сучасну карту світу і знайдемо на ній два міста: Ашгабат і Ігарку. Чи можна поставити в них однакові будинки? Звичайно, ні! В Ашгабаті треба берегтися від палючого сонця, а в Ігарці — боротися з холодом і вітрами. Але це не все. Ігарка розташована в районі вічної мерзлоти, де доводиться влаштовувати спеціальні фундаменти, а в Ашгабаті бувають землетруси, і будинки там мають бути особливо міцними. Архітектурні особливості будинків залежать від тих природних і кліматичних умов, у яких вони збудовані.
Сьогодні умови будівництва на нашій планеті дуже різноманітні: вони залежать від клімату. У південних країнах люди ховаються від спекотного сонячного проміня, шукають прохолоди й освіжаючого вітерця, а в північних, навпаки, захищаються від холоду, проникливого вітру і «ловлять» недовге сонце. Тому на півночі будинки будують більш замкнутими, з товстими стінами, невеликими вікнами, зверненими на сонячний бік. А для далекої півночі, де ніч триває декілька місяців, навіть проектують будинки з внутрішніми переходами й садами зі штучним кліматом. Зате на півдні намагаються розташувати приміщення вільніше, доступніше вітру. Стіни роблять тонкими, вікна великими, і при цьому захищають їх від сонця жалюзі або декоративні рослини. Будинки оточують відкритими терасами з тіньовими навісами.
По-різному проектують будинки для великих міст і для сільської місцевості в наші дні.
Архітектурні споруди завжди пов’язані з навколишнім простором, з природою. І створюючи свою споруду, свій будинок, ви повинні враховувати, для якої місцевості проектуєте будівлю. Однак неважко помітити, що навіть будинки схожого призначення, які збудовані в однакових умовах, відрізняються одне від одного, мають різні композиції. Взяти хоча б багатоповерхові житлові будинки: одні високі, як башти, другі — у вигляді довгої прямої пластини, треті вигинаються по колу.
Фантазія зодчого для кожної споруди знайшла свою форму, свій малюнок зовнішнього об’єму та деталей. Так виникають будівлі, які мають свої індивідуальні риси, за якими ми пізнаємо їх і відрізняємо одну від іншої. І кожна з них, дякуючи творчому пошуку зодчого, по-різному впливає на наші почуття. Одна має урочистий, святковий вигляд, друга — суворий, третя — ліричний.
Сьогодні ви будете архітекторами власної будівлі. Проектуючи, ви повинні будете шукати найбільш гармонійне сполучення основних частин майбутнього архітектурного витвору та його деталей і враховувати (учитель записує на дошці):
— призначення споруди, її функцію (зручність для життя і діяльності);
— конструкцію (форму та елементи споруди).
Архітектор може зробити ці форми важкими або легкими, спокійними або динамічними, однотонними або кольоровими, прагнучи при цьому, щоб окремі частини будівлі узгоджувались між собою та усією будівлею разом. Таке узгодження приводе до гармонії.
Досягається це за допомогою таких художніх прийомів (учитель записує їх на дошці):
— симетрія або асиметрія композиції;
— ритм (вертикальний або горизонтальний);
— масштаб споруди;
— кліматичні умови;
— оточення майбутньої споруди.
І тільки при узгодженому використанні всіх засобів та прийомів архітектурної композиції виникає яскравий художньо-виразний архітектурний образ.
Організація сприймання творів мистецтва. . Учитель показує відеоряд сучасних архітектурних споруд. «Вілла-фортеця» (мал. 323) — будинок, побудований у парку. Вдало підкреслює красу навколишнього ландшафту і гармонійно поєднується з ним.
«Тиха пристань» (мал. 324) — будинок, розташований на березі озера. Наявність водоймища підказала архітекторам проекту ключову ідею споруди: образ корабля з ілюмінаторами, палубою, мач-тами і трапами. Круглі вікна, драбина з огородженням нагадують корабельні канати.
«Ельдорадо» (мал. 325) — будинок, фасад якого оздоблений натуральним камінням та штукатуркою, кровля виготовлена з черепиці.

222Мал. 323—325

IV. Практична діяльність учнів

Учні створюють ескіз свого будинку та природного середовища, враховуючи призначення споруди та її функцію; конструкцію (форму й елементи споруди); кліматичні умови; оточення майбутньої споруди, за допомогою таких художніх прийомів: симетрія або асиметрія; ритм; масштаб; фактура і колір споруди.
Ескіз свого будинку виконується від руки або за допомогою креслярських інструментів. У процесі роботи над ескізом визначається перевага того чи іншого варіанта компоновки — горизонтальність або вертикальність композиції паперу. Учитель підкреслює, що користь, міцність, краса — складові частини витвору архітектури. Учитель контролює роботу учнів.

V. Завершення уроку
Учні оцінюють роботи однокласників і визначають найкращі. Учитель організовує виставку кращих проектів.

VI. Домашнє завдання
Принести: альбом, кольоровий папір, картон, креслярські інструменти, олівець, гумку, ножиці, клей, фломастери, клейонку, склянку для води, палітру.
Звернути увагу на архітектурні споруди свого міста (селища, села).

УРОК № 32. Тема. Створення ескізу свого будинку та природного середовища, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків малювання, образотворче мистецтво 7 клас

Комментарии закрыты.