УРОК № 29. Тема. Поєднання графічних і кольорових засобів. Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

УРОК № 29. Тема. Поєднання графічних і кольорових засобів. Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

Мета:
1. Поглибити знання учнів про художні техніки та матеріали, зокрема техніку монотипії; удосконалювати навички створення асоціативної композиції кольоровими і графічними засобами.
2. Розвивати індивідуальність кожного учня, асоціативно-образне нестереотипне мислення, художньо-творчу уяву, кольоросприймання, графічні вміння.
3. Формувати естетичні почуття, уміння розуміти красу окремих станів та стихій природи; активізувати творчу ініціативу учнів.

Обладнання:
матеріали: альбомний аркуш, гуаш, пензлі, мило або шампунь, пластина (металева, скляна, керамічна, пластмасова) плівка (поліетиленова чи целофанова), ганчірка, банка з водою, альбом з шаблонами;
зоровий ряд: репродукції картин М. Дубівського «Притихло», І. Айвазовського «Венеція», Ф. Васильєва «Мокрий луг», таблиці з кольорознавства: «Тепла та холодна гама», «Розбіл та замутнення кольору»;
музичний ряд: А. Вівальді «Пори року», Ф. Піст «Початок бурі».

Хід уроку № 29. Тема. Поєднання графічних і кольорових засобів. Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

І. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань.

1. Сприйняття творів мистецтва.
Під час роботи рекомендується використовувати альбом з шаблонами.
— Як ви вважаєте, чи важливо для художника мати розвинуту уяву?
Розвинути уяву можна, спостерігаючи за навколишнім світом, за природою. Саме природа та її настрій — головні герої композицій, які ви виконаєте сьогодні на уроці.
Але спочатку запрошую вас до картинної галереї, щоб побачити природу поглядом художників.
На дошці закріплені репродукції картин, які передають різний стан і стихії природи.

2. Бесіда за запитаннями.
— Як називаються картини, які зображують природу?
— Що зображували художники у своїх пейзажах?
— Який стан природи передали художники у картинах?
— Що ви будете робити, якщо, гуляючи вулицею, лісом або парком, побачите низькі грозові хмари, блискавку, відчуєте холодний вітер? Чому? Які вас охоплять почуття? Який у вас буде настрій?
— Розглядаючи картини, чи відчули ви той настрій, з яким її малював художник? Чи можна сказати, що свій настрій художник передає в картинах?
У творах мистецтва художник виражає свої почуття, думки, які його хвилюють. Картини — це відбиток стану душі.
— Якими засобами художник досягає того, що ми, глядачі, розуміємо настрій і стан, який він хотів передати?
— Чи можна передати настрій іншими засобами, наприклад віршами?
Запропонувати дітям пригадати поетичні рядки, які відтворюють неспокійний настрій природи.
— Чи можна виразити почуття танцем (за допомогою пластики тіла, рухів)? Музикою?
— Послухайте музичний фрагмент. Відчуйте те, що відбувається, уявіть кольорові образи. Подумайте, про що розповідає музика. Отже, уявляємо під музику.
Прослуховування музичного фрагмента з яскраво вираженим неспокійним настроєм.
— Які відчуття, враження залишила музика у вашій душі?
— Які образи природи вдалося вам уявити?
Отже, слухаючи музику, ми завжди щось «бачимо».

3. Гра «Що сховалося у плямочці». (На розвиток фантазії, асоціативно-образного мислення.)
На альбомний аркуш нанести декілька чорнильних плям або кольорових плям гуаші, потім зігнути аркуш навпіл. Отримані симетричні відбитки показати дітям.
— Пофантазуйте та скажіть, що сховалося в плямочці?
Запропонувати дітям пограти в таку гру вдома разом із
батьками. Коли аркуш висохне, можна домалювати контур і незначні деталі, спробувати уявити казкового, фантастичного звіра, птаха, гнома або іншопланетянина та скласти про нього маленьку, цікаву казку.

III. Оголошення теми уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над словником термінів.

Асоціація — такий зв’язок уявлень, за якого одне викликає у свідомості інше завдяки схожості, суміжності або протилежності.

Монотипія — це техніка, коли за допомогою відбивання (друкування) дістають лише один відбиток.

2. Слово вчителя.
Образи, які ви уявили або побачили, дивлячись на будь-які предмети чи зображення, слухаючи музичні або поетичні твори, називаються асоціація.

3. Бесіда за запитаннями.
Демонстрування таблиць із кольорознавства «Тепла та холодна кольорова гама», «Розбіл та замутнення кольору».
— Чи можна кольором передати настрій?
— Які колірні асоціації виникли у вас під час прослухову-вання музики?
— Перевага якої гами — теплої чи холодної — передає неспокійний настрій природи?
— Яку фарбу слід додати у колір для передачі неспокійного, грізного настрою природи?
— Які за характером мазки допомагають зобразити стихію природи?
— Ще раз пригадайте, які почуття викликає у вас стан природи, коли віє вітер, іде дощ або напливають низькі грозові хмари. Для виконання композиції доберіть таке поєднання фарб, характер мазків та плям, щоб вони передали і стан природи, і ваш настрій, почуття. Те, що ви будете робити, називається передачею асоціацій у композиції. Працювати потрібно у техніці монотипії. Пригадайте значення терміна монотипія.
Інструктаж з техніки безпеки при роботі зі скляною пластиною. Демонстрування та пояснення вчителем процесу отримання відбитка у техніці монотипії.

V. Практична робота

І етап
1) Продумайте і доберіть кольорові сполучення, які відповідали б стану природи і якомога яскравіше передавали її образ.
2) Фарби змішайте пензлем з водою, милом або шампунем, нанесіть на пластину кольорові сполучення: плями, мазки, крапки, лінії залежно від характеру образу. Фарба повинна бути густою, а не такою прозорою, як в акварельному живописі. Фарби, розведені мильною водою, швидко висихають і тому не зливаються одна з одною. Мильна піна підкреслює нову якість малюнка, бо кожна бульбашка мильної фарби залишає на відбитку слід у вигляді кругленької плямки або кільця.
3) Зволожте папір та прикладіть його до пластини і легко притисніть пальцями по всій площі паперу. Для отримання деяких ефектів можна краї зволоженого паперу підняти та знов притиснути до зафарбованої пластини. Відбиток має специфічну фактуру, легкі та м’які контури або збіги фарби, несподіване, нерукотворне зображення.

II етап
Сприйняття художнього твору М. Реріха «Воїн світла».
Поки фарби висихають, для активізації асоціативно-образного мислення учитель «читає» з учнями картину.
— Що зображено на картині?
— Які образи можна побачити у хмарах?

III етап
1) Знайдіть на отриманих зображеннях один або кілька пов’язаних задумом образів.
Спробую вам допомогти. Відгадайте загадку.

З небокраю з-за діброви
Вийшли воли чорноброві,
Принесли водиці жбан
Полили увесь лан.
(Хмари)

Учитель демонструє учням доопрацювання свого відбитку чорною гуашшю або тушшю.
2) Доопрацюйте та уточніть окремі деталі образу. Залежно від характеру образу, його настрою надайте пейзажу статичного або динамічного вигляду.
3) Після закінчення роботи придумайте назву своєї композиції.
У процесі самостійної практичної діяльності учнів учитель стимулює творчу активність дітей, індивідуально консультує їх та психологічно підтримує; демонструє послідовність виконання роботи на зразках робіт деяких учнів.

VI. Завершення уроку

Ознайомити учнів з вимогами до оцінювання практичних робіт:
а) виразність побаченого образу;
б) композиційна виразність;
в) відповідність вивченій техніці;
г) колірна відповідність побаченому образу;
д) графічна виразність.

Підбиття підсумків. Оформлення картинної галереї з кращих учнівських робіт. Підведення дітей до висновку, що роботи, виконані у техніці монотипії, такі ж художні твори, як і звичайні картини.

Завдання на наступний урок: розглянути розташування на землі споруд, будинків та рослинності; принести папір (ватман або шпалери), гуаш, пензлі, зубну щітку, олівець або лінійку, клейонку, ганчірку.

УРОК № 29. Тема. Поєднання графічних і кольорових засобів. Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

Повернутися на сторінку Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

Читайте також:

Комментарии закрыты.