УРОК № 27. Тема. Поняття простору. Практична робота «У густому лісі». Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

УРОК № 27. Тема. Поняття простору. Практична робота «У густому лісі». Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

Мета:
1. Дати поняття простору; розширити знання учнів у галузі мистецтва, його виражальних засобів.
2. Розвивати просторове та образне мислення, спостережливість, уяву, зорову пам’ять; формувати уміння та навички працювати вугіллям, сангіною, олівцем, кольоровою крейдою.
3. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу та творів мистецтва, любов до природи; стимулювати творчу ініціативу учнів.

Обладнання:
матеріали: олівець, вугілля, сангіна, кольорова крейда, альбом з шаблонами;
зоровий ряд: слайди, репродукції живописних та графічних творів художників -А. Куїнджі «Березовий гай», І. Грабаря «Зимовий пейзаж», І. Остроухова «Золота осінь», І. ИІишкіна «Дубовий гай», «Сосни, осяяні сонцем», «Зрубанедерево» (туш), замальовки дерев, кущів Т. Яблонської, С. Никирєева або інші; таблиці «Як росте дерево», «Технічні прийоми роботи з вугіллям»; магнітна дошка, картонні силуети дерев, розфарбовані у різні тони.

Хід уроку № 27. Тема. Поняття простору. Практична робота «У густому лісі». Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності
Ми вирушаємо на уявну прогулянку до густого лісу.
Бесіду з класом можна побудувати, паралельно демонструючи слайди, на яких зображені різні породи дерев, ліс у будь-яку пору року; запропонувати перегляд репродукцій картин, фотографій у супроводі негучної музики.

III. Оголошення теми уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота зі словником термінів.

Вугілля — художній матеріал для малювання, що має вигляд тонких паличок, виготовлених обпалюванням окремих видів дерева, або ж сформованих зі спеціальної вугільної маси. Малюнки вугіллям мають оксамитовий тон, позбавлений інтенсивної чорноти та потребують обов’язкового закріплення.

Фактура — характер поверхні предмету, його обробка. Відчувається зорово та на дотик.

Глибокий простір — простір, у якому зображені предмети знаходяться на великій відстані один від одного.

2. Слово вчителя.
Ліс дивовижний у будь-який час доби, у різні пори року, починаючи з весни, коли він одягається ніжною зеленню і барвистими квітами; улітку, коли він прикрашений налитими плодами горобини, черемхи, покривається зав’яззю горіхів, жолудів, сосновими шишками. Казково чарівний ліс восени, одягнений у «багрянець і золото», а також узимку, коли дрімає і, наче зачарований, стоїть увесь у візерунках інею та білосніжному вбранні.
Кожна сосна з її бронзовим стовбуром та пишною хвойною кроною, кожна ялинка з її симетричними темними лапами, шатровим силуетом та гострою верхівкою, кожна білолиця та кучерява берізка викликають замилування.
Ліс величний своїм розміром, зв’язком часів. Тут можна побачити у сусідстві могутні старі дерева, замшілі пеньки, бурелом і молоді пагони. Усе це рослинне царство тягнеться до неба, грає та колишеться у променях сонця, шумить у непогоду.

3. Бесіда за запитаннями.
— Чим дерева схожі одне на одне? (Стовбуром, гіллям, але кожне має свою неповторність.)
— Поясніть вислів: «Дерева, як люди».
Одні дерева стрункі, тендітні, ніжні. Інші — міцні, могутні, твердо стоять, здіймаючи до неба гілки-руки. Дерева, хоч і належать до одного й того ж виду завжди відрізняються одне від одного. Торкаючись рукою до кори, ми можемо відчути на дотик її зморшкуватість, зрозуміти призначення: кора і захищає, і прикрашає дерево.

4. Гра «Порівняння».
(За таблицею «Як росте дерево».)
— Де стовбур дерева ширший — в основі чи на верхівці?
— Чим одна порода дерев відрізняється від іншої? (Розгалудженням гілок.)
— Як розташовані гілки у дуба, берези, ялини?
— Дерева у лісі розташовані чіткими рядками чи довільно?
— Чи видно лінію горизонту у густому лісі?
— Як зобразити простір густого лісу на площині аркуша?
— У цьому нам допоможуть закони композиції. Давайте їх згадаємо.
Учитель пояснює закони, використовуючи при цьому магнітну дошку (фланограф, спеціальний планшет або пінопласт і шпильки) та картонні силуети дерев, розфарбовані у різні відтінки.
— Поясніть, як будуть відрізнятися розміром предмети на ближньому та дальньому планах. (На ближньому вони будуть намальовані більшими і чіткішими, на дальньому — менш виразними.)
— Де на аркуші паперу вони будуть намальовані?
— Як розташувати на площині багато дерев?
Запропонувати дітям виконати цю роботу на дошці колективно.

5. Слово вчителя.
Простір можна передати за допомогою виразних засобів графіки.
Ознайомити учнів з вугіллям як художнім матеріалом. Показати прийоми роботи на аркуші паперу. Можна використати методичні посібники-таблиці, які слід оформити заздалегідь.

Лінія. Змінюючи натиск на графічний матеріал, можна змінити і товщину лінії: більш яскраві соковиті ділянки лінії здаються ближчими, а по мірі ослаблення товщини віддаляються, ніби тануть у просторі.

Штрих — коротка лінія, виконана одним рухом руки. За допомогою штрихів можна відтворити контур, форму, об’єм, фактуру, простір. Наприклад, штрихом на папері легко подовжити краплю дощу.

Пляма. Вона може бути різною за тоном, тобто білою, чорною або проміжною тональною, такий колір ми умовно називаємо «сірим».

Прийоми роботи з вугіллям.
Кінцем вугільного олівця проведіть лінії різної товщини, насиченості або виразності (прямі, хвилясті, нахилені — «легкі», «повітряні», «тверді», «ламані», «сухі», «колючі»).
Спробуйте показати на малюнку, якою може бути кора дерев.
Учитель демонструє фактурну проробку кори різними прийомами заповнення простору між пластичними лініями.
Слідкуйте за положенням руки. Кисть може лежати на столі (штрихи, лінії при цьому будуть коротшими), у такому положенні рухатимуться тільки пальці.
Слід пояснити учням, що під час роботи з вугіллям не треба чорнити малюнок, кисть руки слід витирати ганчіркою.
Демонструючи графічні роботи художників звернути увагу учнів на передачу простору, загороджування, на різний характер дерев, виразність ліній, проробку предметів, їх тональність за планом.

6. Виконання тренувальної вправи.
Під час виконання роботи рекомендується використовувати альбом з шаблонами.
а) Намалюйте зображення стовбурів дерев вугіллям. Розташуйте їх у просторі: ближче—нижче, далі—вище.
б) Проведіть лінії, що відрізняються за формою і товщиною.

V. Актуалізація вивченого матеріалу

Бесіда за запитаннями.
— Які дерева на ближньому плані: світлі чи темні?
— На якому плані предмети будуть намальовані більш насиченим тоном?
— На якому плані дерева та інші предмети більш детально опрацьовані?

VI. Практична робота
Під час бесіди діти описують образ лісу, який вони будуть зображувати. Після пояснення послідовності виконання роботи учні розпочинають виконувати завдання: зображувати простір лісу вугіллям. У процесі відпрацювання навичок можна запропонувати дітям замислитись над властивостями матеріалу, відчути його виразність.

Послідовність виконання роботи.
1) Визначіть мотив пейзажу (характер, настрій). Пам’ятайте про масштабне зображення малюнка.
2) Намітьте плямами, лініями основні та другорядні елементи композиції.
3) Опрацюйте елементи композиції, виділіть головне тоном (сюжетно-композиційний центр), надайте малюнку цілісності, виразності, закінченості.
4) Ведіть роботу від загального до часткового, від темних плям до світлих.
5) Використовуйте лінію для передачі пластики, руху, характеру; пляму — для передачі тону, фактури.
У процесі самостійної практичної діяльності учнів учитель стимулює їх творчу активність, індивідуально консультує та психологічно підтримує. Після закінчення роботи пропонує дати назви своїм малюнкам.

VII. Завершення уроку

Завдання на наступний урок: спостерігати за розміщенням предметів у просторі; принести альбом з шаблонами, крейду, туш, фломастери, палички, ганчірочку.

УРОК № 27. Тема. Поняття простору. Практична робота «У густому лісі». Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

Повернутися на сторінку Конспекти уроків малювання 3 клас (образотворче мистецтво)

Читайте також:

Комментарии закрыты.