УРОК № 22. Тема. Начерки та замальовки з натури та за уявою постаті людини, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

УРОК № 22. Тема. Начерки та замальовки з натури та за уявою постаті людини, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

Мета: удосконалювати навички в зображенні постаті людини в статиці та динаміці; розвивати здорове сприйняття, зорову пам’ять; виховувати терпіння, спостережливість, уміння аналізувати свою діяльність.

Тип уроку: застосування знань, навичок і вмінь.

Обладнання: для вчителя — репродукції картин художників, начерки постаті людини в різних графічних техніках, плакати, що демонструють пропорції постаті людини, дитячі малюнки, аркуш паперу, сангіна, вугіль, олівець, пензель, фарби тощо; для учнів — альбом, різні графічні матеріали, гумка.

Вузлики на пам’ять

Начерк — малюнок, креслення і та ін., що має тільки загальні, найважливіші риси того, що має бути зображено. Як правило, це короткочасний малюнок, частіше по пам’яті, рідше — з натури.

Замальовка — малюнок з натури з метою тренування чи збирання матеріалу для якої-небудь теми в малюванні; начерк, ескіз.

Ескіз — 1) Попередній начерк кресленика, картини тощо. 2) Малюнок, за яким створюють що-небудь.

ХІД УРОКУ № 22. Тема. Начерки та замальовки з натури та за уявою постаті людини, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

I. Організація уваги учнів, оголошення теми та мети уроку

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.
На наступних уроках ми будемо створювати композицію на задану тему «Хоровод», «Танок», «Свято Івана Купала» тощо.
Тематичне малювання — це найцікавіша робота. Але щоб створити сюжетний малюнок з пам’яті, треба вивчати та запам’ятовувати бачене. Без добре розвиненої зорової пам’яті важко малювати за уявленням. Взагалі не можна вміти або не вміти бачити. Щоб сприймати навколишнє середовище, достатньо мати нормальний зір. Але художнє «бачення» потрібно розвивати, цього потрібно навчитися.
Готуючись до виконання тематичної композиції, сьогодні ми будемо удосконалювати свої навички в зображенні людини.
Головне завдання навчальних начерків — передати рухи й основні пропорції людини.

III. Актуалізація опорних знань і вмінь
За плакатами учні разом з учителем згадують пропорції постаті людини, звертаючи увагу на такі орієнтовні відомості:
1. Голова і тулуб становлять половину всієї постаті людини, а друга половина — це ноги.
2. Ширина розставлених рук наближається до величини зросту тіла людини.
3. Ширина плечей дорівнює двом головам, ширина чоловічого таза — 1,5, жіночого — 1,75 — висоти голови.
4. Опущена рука доходить до половини стегна.
5. Довжина кисті руки дорівнює розміру обличчя.
6. Довжина стопи дорівнює висоті голови.
Учитель демонструє репродукції картин художників. Учні роблять порівняльний аналіз пропорцій постаті у людей різного віку.

IV. Практична діяльність учнів
Виконання начерків та замальовок постаті людини з натури та за уявою.

Робота над формуванням навичок і вмінь.
Учитель привчає учнів працювати з різними графічними матеріалами і показує на аркуші паперу можливості олівця, вугля, сангіни, пензля тощо. Він звертає увагу на те, що лінія начерку в тіньових частинах предмета і в тих, що виступають уперед, має бути чіткішою, ширшою, в освітлених і віддаленіших місцях — тоншою і більш розпливчатою. Від цього залежить об’ємність начерку.
Учитель звертає увагу учнів на відеоряд начерків та замальовок різними графічними матеріалами.

Завдання (учитель ставить учнів по черзі позувати біля дошки):
1. Начерк або замальовка, виконані від початку до кінця, безпосередньо з натури, одночасно з паралельним спостереженням її. (Учитель обмежує час для спостереження натури і самого виконання начерку або замальовки, звертає увагу на характер й якість зображення. Він підкреслює, що начерк — це загальні, найважливіші риси постаті людини. Якщо завдання виконане, а постать ще нерухома, є час, можливо, перевести нарис у замальовку.)
2. Нариси, виконані комбінованим засобом (спочатку — за спостереженням з натури, а потім — по пам’яті).
Якщо натура починає рухатися, змінюючи своє положення щодо малюючого (або уходить), а нанесене на аркуш ще не відображує її сутності, то можна доповнити вже зроблене спостереженими подробицями, які додадуть зображенню правдивості й життєвості. Для завершення нарису на допомогу доводиться кликати зорову пам’ять.
Начерк, початий з натури, а закінчений вже без неї (по пам’яті), є «комбінованим».
3. Нариси за уявою («від себе») пов’язані зі здатністю людини викликати у свідомості уяву про окремі, раніше сприйняті, постаті людини. На відміну від нарисів, виконаних з натури при безпосередньому спостереженні, нариси за уявою характеризуються більшою лаконічністю та недосказаністю в деталях. Учні працюють над нарисами різними матеріалами. Учитель надає індивідуальну допомогу учням, консультує їх у разі потреби.

V. Завершення уроку
Учитель підводить підсумки: аналізує характерні помилки в роботах учнів; дає загальну оцінку виконаним роботам; оцінює діяльність учнів на уроці.

VI. Домашнє завдання
Підібрати додатковий матеріал до вибраної теми; спостерігати за рухами людини в статиці та динаміці; знайти інформацію про свято Івана Купала.
Принести: олівець, гумку, альбом, акварель або гуаш, пензлі, склянку для води, палітру, серветку.

УРОК № 22. Тема. Начерки та замальовки з натури та за уявою постаті людини, образотворче мистецтво, уроки малювання, 7 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків малювання, образотворче мистецтво 7 клас

Комментарии закрыты.