УРОК № 13. Силуетні зображення будівель. Спроби передавання просторового явища загороджування у зображенні архітектурних об’єктів. Чарівні куполи. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

УРОК № 13. Силуетні зображення будівель. Спроби передавання просторового явища загороджування у зображенні архітектурних об’єктів. Чарівні куполи. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: ознайомлювати учнів із культовою архітектурою; пояснювати значення силуету в архітектурі; ознайомлювати з поняттями силует і декор;
розвивальна: формувати у дітей вміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості силуетної форми; розвивати дрібну моторику руки;
виховна: виховувати в учнів дбайливе і шанобливе ставлення до пам’яток архітектури та історії, вміння працювати у групі; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.

Оснащення:
візуальний ряд: фотографії та репродукції картин із зображеннями різних видів культових споруд; навчальні роботи з методичного фонду;
обладнання:ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; для малювання: простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра; для витинанки або аплікації: кольоровий папір, ножиці, простий олівець, гумка, клей ПВА, пензель для клею, кольорові олівці, фломастери.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; колективна практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар
Робота може бути виконана у техніці аплікації з кольорового паперу або у техніці витинанки.

Основні поняття

Силует — основний різновид графічної техніки, що зображає фігури та предмети суцільно, переважно у вигляді плями з дуже виразними зовнішніми абрисами.

Декор — сукупність декораційних елементів (прикрас) в архітектурі та прикладному мистецтві.

ХІД УРОКУ № 13. Силуетні зображення будівель. Спроби передавання просторового явища загороджування у зображенні архітектурних об’єктів. Чарівні куполи. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
Що таке архітектура і для чого вона потрібна людям?
Які види архітектурних споруд ви знаєте?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя
— Видатний французький письменник Віктор Ґюго назвав архітектуру «визначною книгою людства». Сторінки історії архітектури можна перегортати безкінечно, щоразу знаходячи щось нове і дивне. Сьогодні ми продовжимо знайомство з однією з найдавніших і найдивовижніших сторінок «кам’яної книги». Вона розповість нам про культові споруди. Ця складна назва означає, що ми говоритимемо про будівлі, які люди присвячують богам.
Ви вже, звісно, знаєте, що на землі існує багато різних релігій. І в кожної з них — своє уявлення про те, яким має бути місце для розмови з богом.
Проте пам’ятки архітектури багатьох релігій (християнства, ісламу, іудаїзму і буддизму) мають спільну рису — куполи.
(Учитель демонструє учням фотографії храмів різних релігій.)
Упродовж багатьох століть, крім релігійного призначення, люди використовували храми і як громадські споруди. Їх міцні стіни захищали людей від ворогів, тут коронували царів і вшановували героїв. Зовнішній вигляд певного храму визначав обличчя усього поселення, що розташовувалося навколо нього.
Храми будували, щоб увічнити перемоги та зберегти пам’ять про трагедії. Храми були символами величі, вдячності та любові народу. Відомий вислів «Кожна дорога веде до храму» означає, що шлях, який обирає людина в житті, має зробити її кращою, чистішою, допомогти осягнути саму себе.
Міста Давньої Русі будували на підвищених місцях, часто на закрутах річок, щоб їх легше було захищати від ворогів. Спочатку зводили стіни фортеці, а потім на найкращому місці будували храм. Він височив над іншими будівлями. Якщо подивитися на місто здалеку, ви не побачите окремих будинків, а тільки загальні обриси — містобудівний силует міста. Аж до початку ХХ століття саме храми надавали містам неповторного вигляду. За задумом будівельників, хрести на куполах храмів мали бути найвищими точками міста.
Куполи можуть бути найрізноманітнішої форми. Одні нагадують цибулини, інші схожі на шоломи, а гостроверхі піраміди, що увінчують деякі храми, називають наметами.
Куполи дерев’яних храмів схожі на шишки ялинок. Сьогодні нам складно повірити, що більшість із цих складних дерев’яних мережив збудована без жодного цвяха, тільки за допомогою сокири.

391А. М. Васнецов «Кремль» (1892). Фрагмент

Організація сприйняття творів мистецтва
Учитель демонструє репродукції картин, що зображують культові споруди.

392І. К. Айвазовський «Ісакієвський собор морозного дня». Фрагмент (1891)

 

Пропонується бесіда за змістом репродукції картин. Під час бесіди слід звернути увагу учнів на взаємне розташування різних частин архітектурних споруд, ефект загороджування.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творче завдання

Пояснення до творчого завдання
(Учитель об’єднує учнів класу у групи. Учням у групах пропонується виконати колективну роботу, тобто кожен зображує свій храм, а потім вони поєднуються у композицію. Храми у композиції мають бути узгоджені за розміром та кольором. Одні (більші) мають бути розташовані ближче до глядача, інші (меньші) — подалі. Храми можуть частково загороджувати один одний.)
Учитель. Оберіть ту форму купола, яка подобається вам найбільше. Складіть композицію з декількох куполів — великих і маленьких.
Поміркуйте, які додаткові елементи допоможуть передати ваше ставлення до храму.
Можливо, ви домалюєте хмари, сонячні промені, птахів, а може, знайдете свій власний образ. Характерні силуети куполів повинні чітко читатися на ваших роботах.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують роботу самостійно. Учитель коригує діяльність учнів і допомагає виправити помилки.

Коментар
Якщо робота виконується у техніці аплікації з кольорового паперу або у техніці витинанки, учитель нагадує учням правила роботи і техніку безпеки.

Правила роботи і техніка безпеки
Робоче місце має бути упорядкованим (олівці, ножиці, папір точно на своєму місці).
Візерунок спочатку виконуємо олівцем, а потім вирізаємо ножицями.
Під час роботи не розмахуємо олівцями й ножицями.
Передаємо ножиці одне одному лише кільцями вперед.
Після завершення роботи все сміття акуратно прибираємо.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Із малюнків створюють виставку «Золоті куполи».

Коментар
Учні по черзі демонструють свої роботи і розповідають, яку головну думку вони хотіли передати. Клас спільно обговорює роботи, під керівництвом учителя визначає, як ще можна було передати спільний задум.

УРОК № 13. Силуетні зображення будівель. Спроби передавання просторового явища загороджування у зображенні архітектурних об’єктів. Чарівні куполи. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Читайте також:

Комментарии закрыты.