УРОК № 10. Поняття про об’єм та фактуру як засоби виразності скульптури. Лісові звірі. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

УРОК № 10. Поняття про об’єм та фактуру як засоби виразності скульптури. Лісові звірі. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: надавати учням поняття про об’єм та фактуру як засоби виразності скульптури; закріплювати початкові навички роботи з пластиліном (глиною); ознайомлювати з поняттям анімалізм як жанром образотворчого мистецтва;
розвивальна: формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’ємної форми; закріплювати початкові навички основних видів ліплення; розвивати дрібну моторику руки;
виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.

Оснащення:
візуальний ряд: навчальні плакати; репродукції робіт відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; об’ємні зображення;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: дошка для ліплення; пластилін (глина); стеки; простий олівець.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Основні поняття

Анімалізм — жанр образотворчого мистецтва, що зображує тварин.

Анімаліст — митець, який зображує тварин.

Об’єм — на відміну від лінії, штриха, плями, — тривимірний зображувальний засіб. Найчастіше використовується у скульптурі та архітектурі.

Фактура — у скульптурі особливості оброблювання поверхні будь-якого матеріалу, матеріальні, відчутні на дотик властивості поверхні художнього твору, що використовуються як засіб точного відображення дійсності.

ХІД УРОКУ № 10. Поняття про об’єм та фактуру як засоби виразності скульптури. Лісові звірі. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
З яким видом образотворчого мистецтва ми познайомилися на попередньому уроці?
Як називають художників, які працюють із пластичними матеріалами?
З якими матеріалами працюють художники-скульптори?
Які види скульптури ви заєте?
(Правила роботи і техніку безпеки під час роботи з пластичними матеріалами — див. урок 9)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя
— Ми з вами вже вміємо передавати ілюзію об’єму на площині. Проте з реальними об’ємами мають справу скульптори.
Як ви гадаєте чи потрібно зображувати слона на повний зріст, щоб передати, який він великий? Насправді досить передати пропорційне співвідношення окремих об’ємів його тіла.
(Учитель демонструє зображення тварини за власним вибором, пропонує учням визначити, з яких об’ємів складається тіло тварини, на що вони схожі за формою)
Коли ми з вами сприймаємо світ навколо нас, однією з найважливіших характеристик предметів є фактура. Вона розповідає нам про різноманітні якості речей. Слово фактура має два значення: це характер зовнішньої поверхні предметів та обробка поверхні предметів, що визначає їх вигляд. Найчастіше з фактурою мають справу скульптори. Саме вони мають зробити песика кудлатим, а шкіру дитини — гладкою, вкрити рибу лускою, а птицю — пір’ям.
(Учитель пропонує учням розглянути зображення тварин: лисиці, зайця, вівці тощо; визначити, чим відрізняється фактура поверхні їхніх тіл, за допомогою яких засобів можна передати фактуру у пластичному матеріалі; демонструє, як можна передати фактуру продряпуванням, відбитком тканини чи інструмента, нанесенням декоративних елементів.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Коментар
Якщо рівень підготовки класу дозволяє, можна запропонувати передати в скульптурній роботі рух тварини за власними спогадами або фотографіями.

Творче завдання

Пояснення до творчого завдання
Учитель. Виліпіть з глини або пластиліну фігурки зайця та лисиці за запропонованою схемою.
(Робота виконується «крок за кроком». Учитель демонструє порядок роботи, учні повторюють.)

З яких частин складається тіло кожної з тварин?
Якими є форма та пропорції тіл тварин, окремих їх частин?
Визначте пропорційне відношення частин та цілого.

Починати ліплення конструктивним способом потрібно з найбільших частин (у тварин це тулуб і голова), потім виконати частини, менші за розміром (лапи, вуха, хвіст, шию).

384В. О. Ватагін «Лисиця» (1950-ті)

385Імператорський фарфор «Лисиця» (XIX ст.)

386В. О. Ватагін «Зайці» (1950-ті)

Під час ліплення весь час порівнюйте розміри й пропорції окремих частин тіла.
Частини скріпіть між собою примазуванням.
Після закінчення ліплення нанесіть стекою довгі штрихи, що імітуватимуть хутро.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель разом з учнями перевіряє створені статуетки, спонукає учнів виявляти помилки в роботах одне одного та шукати шляхи їх виправлення.
Особливу увагу учнів потрібно приділити ліпленню кінцівок тварин. Виконання тулуба не повинно бути для них занадто складним.

УРОК № 10. Поняття про об’єм та фактуру як засоби виразності скульптури. Лісові звірі. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Комментарии закрыты.