Урок № 10. Абетка композиції: лінія горизонту. Дерево під вітром. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Урок № 10. Абетка композиції: лінія горизонту. Дерево під вітром. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Мета:
навчальна: розкривати поняття «лінія зламу земля—небо», «лінія горизонту»; ознайомлювати дітей із ускладненням палітри, правильною побудовою композиції на аркуші паперу; закріплювати розуміння поняття лінії та навички створення необхідного кольору змішуванням спектральних кольорів;
розвивальна: навчати учнів розподіляти площини на горизонтальні і вертикальні; активізовувати спостережливість, фантазію, сенсорні уміння і навички; розвивати дрібну моторику руки;
виховна: розвивати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості й уяву; виховувати розуміння понять «дружба», «колективізм»; навчати уміння передавати настрій за допомогою ліній.

Обладнання: навчальні плакати, фотороботи, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Хід уроку № 10. Абетка композиції: лінія горизонту. Дерево під вітром. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Запитання
• Де в природі ми зустрічаємо основні кольори?
• Які кольори у природі ми зустрічаємо часто, а які — рідко?
• Які кольори художники називають похідними або змішаними? Чи можемо ми побачити їх у природі?
• Що називають центром композиції? Для чого художники використовують центр композиції?
• Який малюнок називають декоративним?

Правила роботи і техніка безпеки
• Головне зображення на малюнку не приховують по кутках аркуша, а розташовують посередині.
• Головне зображення на малюнку не повинне бути занадто великим (як слон у коробці з-під взуття) або занадто маленьким (як мишеня в басейні).
• Малюємо чистими фарбами і ретельно вимиваємо пензлик, коли переходимо від одного кольору до іншого.
• Не використовуємо під час малювання фарби безпосередньо з банки, а змішуємо їх на палітрі.
• Під час роботи не розмахуємо пензлями й олівцями.
• Обережно поводимося з водою і фарбами.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя
Уявімо, що кожний із нас — маленьке дерево, і потягнемося до сонечка. (Учні виконують указівки вчителя.) Ми тягнемося до сонечка і намагаємося дістати до нього пальчиками. Але раптом налетіла хмара, пішов холодний осінній дощ. Який холодний вітер! Він згинає дерево, зриває з нього жовте листя.

Творче завдання
Давайте подумаємо, де росте наше дерево. Подивіться на ілюстрації. На одному малюнку дерев багато, а на іншому одиноке дерево стоїть на відкритому місці.

268Положення лінії горизонту на аркуші паперу: а, б — правильно; в — неправильно

Якщо ми хочемо намалювати дерево, якому самотньо і холодно, який малюнок ми оберемо? (Одиноке дерево)

269

Чому? (На самоті завжди важче, ніж з друзями.)
Давайте спробуємо намалювати осіннє дерево під вітром так, щоб передати ці почуття.
Наше дерево росте на землі і тягнеться гілками до неба. Щоб зобразити це на плоскому аркуші паперу, художники вирішили проводити лінію, яка відокремлює небо від землі, і назвали її лінією горизонту. Якщо ми з вами вийдемо на вулицю, ми ніколи не побачимо цю лінію накресленою на землі. Вона існує тільки в нашій уяві. Тому її називають умовною. Просто ми з вами домовимося, що все, що розташоване вище лінії горизонту,— це небо, а все, що розташоване нижче,— земля. Художники намагаються не проводити лінію горизонту точно посередині аркуша — малюнок виходить нудним. Лінія повинна розташовуватися або вище, або нижче середини аркуша паперу. Лінія горизонту дуже рідко буває ідеально рівною. Вона піднімається, збігаючи на пагорби, і спускається в низини та яри.
Наше дерево має рости на землі. І нам необхідно знайти для нього точне місце. Якщо намалюємо дерево на лінії горизонту чи трохи вище за неї, можна буде подумати, що наше дерево літає, як птах. Якщо ми, навпаки, опустимо його дуже низько і почнемо малювати біля самого обрізу аркуша, здаватиметься, що дерево вивалюється з малюнка. Тому слід розташувати початок стовбура приблизно посередині тієї ділянки, яку ми відокремили лінією горизонту як землю.

270

Бесіда
Коли ми робили аплікацію, познайомилися з Берізкою та її другом Вітром.
• Давайте згадаємо, з яких частин складається берізка? (Гілки, стовбур, листя.)
Ці частини є у будь-якого дерева — великого чи маленького. Стовбур завжди товстий біля землі і тоненький біля верхівки. Гілки товщі біля стовбура, а на кінцях — тоненькі. Дерево тягнеться до неба і сонечка своїми гілочками, немов руками.
(Учитель показує послідовність виконання малюнка на дошці.)
• Як ви гадаєте, які кольори нам необхідно взяти, щоб викликати почуття суму та холоду? (Синій, фіолетовий, болотний, бежевий, жовто-коричневий, блакитний, білий, сірий, чорний.)
Коли ми малювали родину їжаків, то дізналися, що лінії можуть мати різні характери. Рух пензлика також може допомогти нам передати характер.
(Учитель показує прийоми роботи пензлем «за формою».)
На ділянках неба пензлик рухається по діагоналі, підкреслюючи пориви вітру. На ділянках землі пензлик повторює вигини лінії горизонту.
Дерево малюємо лініями знизу вгору з поступовим зменшенням натиску від широкої лінії до дуже тонкої.
Осіннє листя наносимо окремими мазками. Декілька мазків-листочків слід розташувати на ділянці неба вздовж ліній, які умовно позначають пориви вітру.

271272

IV. Підбиття підсумків
Відбувається обговорення учнівських робіт.

Урок № 10. Абетка композиції: лінія горизонту. Дерево під вітром. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Повернутись на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 1 клас

Читайте також:

Комментарии закрыты.