УРОКИ 25—26. Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації. Танок метеликів і квітів. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

УРОКИ 25—26. Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації. Танок метеликів і квітів. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Мета:
навчальна: надавати учням початкові відомості про колорит, формувати уявлення про виражальні можливості кольору та його роль у створенні художнього образу; навчати передавати настрій за допомогою кольору та його відтінків; надавати учням початкові відомості про симетричну форму; навчати знаходити вісь симетрії і визначати її роль;
розвивальна: продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу;
виховна: виховувати почуття прекрасного; збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи.

Оснащення:
візуальний ряд: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників; навчальні роботи з методичного фонду; фотографії із зображеннями метеликів та інших комах; матеріали для демонстрування послідовності й техніки виконання роботи;
музичний ряд: аудіозаписи (А. Вівальді цикл «Пори року», П. Чайковський цикл «Пори року»);
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий і кольорові олівці; фломастери; гумка; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра. (Матеріали уроку на вибір учнів.)

Тип уроку: комбінований урок; малювання за уявленням.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Основні поняття

Колорит — один або кілька кольорів, яким підпорядковані всі інші кольори картини. Допомагає створити єдине колірне рішення.

ХІД УРОКУ 25—26. Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації. Танок метеликів і квітів. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Бесіда
Які ви знаєте види образотворчого мистецтва?
Якими матеріалами та інструментами користуються художники-живописці?
Які кольори називають теплими?
Які кольори називають холодними?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Організація сприйняття творів мистецтва
Учитель. Спробуймо проаналізувати колірне рішення картини В. О. Сєрова «Дівчинка з персиками». Картина наповнена повітрям, насичена сонячним світлом. Художник розташовує поруч зовсім різні кольори, але вони не впадають в око. Навпаки — тонко поєднуються один з одним. Художник вправно поклав на полотно такі відтінки блакитного і рожевого, які чудово доповнюють один одного. А коли на картині всі кольори узгоджені, або, як кажуть художники, знайдені колірні відносини, тоді створюється єдине враження від картини. Не зважаючи на численність використаних фарб, жодна з них не «кричить», як кажуть художники, не випадає із загального тону. Цю узгодженість кольорів, зовсім різних (контрастних) або близьких один до одного, художники називають колоритом.
Є кольори, які легко поєднуються один з одним (відтінки одного кольору), а є більш складні поєднання, наприклад червоного і синього, червоного і зеленого. Створюючи малюнок, нам потрібно дібрати такі тони двох кольорів, які не сперечатимуться один з одним.
Колорит — це не тільки гармонійне поєднання кольорів. Він допомагає художникам передати внутрішній зміст картини, створити певний настрій.
Для того щоб побачити колорит, потрібно уважно спостерігати за природою, багатством і розмаїттям її фарб.
Згадайте ліс яскравим, сонячним днем або похмурою осінньою порою. Кольори неба, землі, листя — все знаходиться в повній гармонії. Ми дивимося на снігову бабу крізь серпанок морозного дня і бачимо, як блакитнувате повітря, наповнюючи простір, пом’якшує всі кольори.
Кожна пора року має свою неповторну принадність. Перший подих весни відчувається в тих потоках світла, які, починаючи з другої половини лютого, заливають поля і луки, ліси та вулиці. Кожне дерево розквітає своїм кольором. Серед жовто-зеленого листя беріз холодними синьо-зеленими плямами виділяються ялинкові гілки. А дуб вкривається ще більш жовтим з оранжевим відтінком листям.
Улітку зелень набуває холоднуватого синюватого відтінку і вже складно помітити різницю між кольором листя берези, вільхи або дуба.
А восени скільки відтінків жовтого, зеленого, червоного, коричневого кольорів у листя і трави!
А небо!..
Згадаймо, як змінюється колір неба зі зміною пори року.
Глибоке синьо-фіолетове небо ранньої осені контрастує з жовтими і червоними плямами листя. Сіра завіса холодних дощів пізньої осені немов з’їдає усі фарби, а потім сніг вибілює усе навколо, і небо стає ніжно-білясто-блакитним.
Із першим подихом весни до небесної синяви додається все більше і більше фарби.
У літнього неба свої відтінки блакитного: є в його кольорі й жовтизна палаючого сонця, і завіса курного спекотного марева. Але пройдуть перші осінні дощі, виперуть небесне полотно, і знову небо наповниться чистою синявою.
Художники, поети, композитори часто звертаються до теми пір року.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
(Учитель пропонує учням прослухати музичні та віршовані ілюстрації до теми «Пори року». Розглянувши ілюстрації, учні повинні розповісти, які почуття хотіли передати художники у своїх творах.)

Навчальна гра «Пори року»
Учні класу об’єднуються у чотири команди. Кожна команда грає одну пору року.
Учасники команд по черзі називають ознаки «своєї» пори року, що пов’язані з певними зоровими образами.

Наприклад:
літо — гуркіт зливи, запах суниці, спека, зелень лісу;
осінь — запах яблук; вогонь листопаду; крик птахів, які відлітають; шепіт дощу; завивання вітру;
зима — пурхання сніжинок, трескіт морозу, блиск снігу, смуток
змерзлого лісу;
весна — дзвін капежу, синява неба, запах талої землі, зелень
бруньок, що розпускаються.

421І.  І.  Левітан «Осінь» (1897)

Учитель записує ознаки пір року на дошці в чотири стовпчики. Перемагає та команда, учасники якої назвуть найбільшу кількість ознак пір року.
Ці переліки учні можуть використовувати як асоціативний ряд для своїх малюнків.

Творче завдання (варіант 1)

Пояснення до творчого завдання
Учитель. Весна — капіж, запах землі, зелень бруньок, що розпускаються. Із першим подихом весни до небесної синяви додається все більше і більше фарб, і птахи починають випробовувати свої голоси.
Намалюйте в альбомах пісню весни.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують малюнки під керівництвом учителя. Матеріал для роботи учні обирають самостійно.

422І.  І. Левітан «Березовий гай» (1889)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Обговорення учнівських робіт
Після завершення роботи відбувається обговорення виконаних учнями малюнків.
Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується зробити це вдома за допомогою акварельних фарб або гуаші.
Із малюнків створюють виставку «Пісня весни».

Коментар
Учні мають демонструвати вміння розрізняти відтінки кольорів, творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; свідомо обирати відтінок кольору залежно від «настрою» завдання.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Удома учні мають виконати малюнок (або кілька малюнків), присвячений певній порі року. Можливе поєднання різних пір року в одному малюнку.

Творче завдання (варіант 2)

Пояснення до творчого завдання
Учитель. Якщо ми уважно подивимося на будь-яку комаху згори, то помітимо, що права і ліва половинки її тільця зовсім однакові. Називають таку однаковість правого та лівого боків симетрією. Подивіться на фотографії жуків і метеликів. Умовна лінія, немов дзеркало, поділяє симетричні тіла на дві однакові частини. Цю лінію називають віссю симетрії.
Для того щоб зробити метелика, нам знадобляться три аркуші паперу і вже знайома нам техніка монотипії.
Складіть навпіл аркуш паперу і загладьте лінію згину (вісь симетрії). Потім на одну половинку аркуша нанесіть кольорові лінії та плями. Швидко, поки фарба не висохла, складіть аркуш за лінією згину, проведіть по ньому долонею і розгорніть. На правій і лівій половинках аркуша відбилися однакові плями.
Коли фарби висохнуть, виріжте з аркуша основу для крил метелика.
Поки перший аркуш сохне, повторіть створення плям на інших аркушах паперу. Виріжте з них деталі крил метелика.
В альбомі для малювання намалюйте голову і тулуб метелика та приклейте основу крил. Потім на крила наклейте деталі візерунка. Стежте за тим, щоб малюнок був симетричним.
Додайте до композиції листя, квіти і травинки.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують роботу під керівництвом учителя, обираючи кольори за власним бажанням.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Обговорення учнівських робіт
Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків.
Із малюнків створюють панно «Метелики на лузі».

Коментар
Під час уроку учні мають визначати вісь симетрії, сформувати уявлення про симетричну форму, демонструвати ознаки образного, логічного, просторового мислення, навички роботи у техніці монотипії.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Навчальна гра «Угадай-но»
(Учитель читає описи комах. Учні повинні відгадати, про кого йдеться. Той, хто відповість правильно, одержує картку із зображенням комахи)
Ось вона пригрілася на освітленому сонцем листочку. Невелика, ошатна, у червоному вбранні з чорними цяточками. Вона тільки зовні така тиха і сумирна. Для попелиці вона найстрашніший хижак. (Сонечко)
Чуєш гул, наче працює невеликий завод? Цілий день поспішають вони від вулика до квітів і назад. Вони переносять пилок із квітки на квітку, щоб з’явилися в тебе на столі і помідорчики, і огірочки, і кавуни. Але й рослини щедро розплачуються з ними за працю — віддають нектар, з якого ці комахи роблять мед. (Бджоли)
Вони пурхають над лугом. Ще вчора вони були непримітною зеленою гусінню. А сьогодні вони стали схожими на крилаті квіти. Начебто весь луг здійнявся в повітря. (Метелики)
Вони живуть у листяних лісах. Як олені, носять вони на голові чудові гіллясті роги. Якщо ліс чистий, сильний, здоровий — вони живуть у ньому. А в хворому, слабкому лісі ти їх ніколи не зустрінеш. Вони — показник здоров’я лісу. (Жук-олень)
Важко не помітити красуню, яка стрімко ширяє над лукою. Насправді ця витончена сріблястка — наче тигр у світі комах. Її ненажерлива личинка живе у ставку і з’їдає все, що може спіймати. Це й не дивно, адже за дуже короткий час їй потрібно перетворитися з мікроскопічної істоти, що з’явилася з крихітного яйця, на досить велику комаху. Ви можете сказати, що нічого цікавого в ній немає. Але вчені, спостерігаючи за рухом її крил, вигадали гвинтокрил. (Бабка)
Куди ж ми з вами потрапили?
Уявіть…
Яскраво світить сонце. Гаряче повітря ледве колихається, пробігає широкими хвилями по зеленому морю трави. Тихо…
Ми йдемо вузькою стежинкою. З усіх боків лунає невгамовний скрекіт коників. Скільки їх тут? Сотні? Може, тисячі? Одного разу вчені вирішили підрахувати, скільки живих істот можна знайти на одному квадратному метрі луки. Виявилося, що кілька десятків тисяч.
Ми з вами потрапили до світу комах.
(Учитель демонструє малюнки або фотографії комах. Пропонує учням описати комаху, яка подобається їм найбільше)

УРОКИ 25—26. Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації. Танок метеликів і квітів. Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Повернутися на сторінку Конспекти уроків образотворчого мистецтва (малювання), 2 клас

Читайте також:

Комментарии закрыты.